Kysymys:

Aikaisemmin kysyttyyn vähän selvennystä . Latausjännite Ruotsissa tehdyssä akkutestissä oli nimenomaan latauksen loppupäässä Exide 12/7 laturissa 15,5v 7h ajan kun akun lämpötila oli -5 °C. ja akun koko 80 A . Eikö silloin auton sähkölaitteissakin ole sama jännite , kun ladataan akkua?

Tapio Ketonen:

Lainaan tähän Exiden Teknistä tietoa -oppaasta pienen otteen. Oppaan voi ladata kokonaisuudessaan osoitteesta http://exide.fi.loopiadns.com/?page_id=607

Normaalin latausjännitteen 12 V: n järjestelmässä tulee olla 14,2 - 14,4 V lämpötilassa +25 °C akun napojen väliltä mitattuna moottorin käydessä 2000 r/min ja lähivalojen ollessa päällä. Tämä vaaditaan, jotta akku saavuttaa kaasujännitteen ja varautuu. Latausjännitteen pitää lisäksi nousta 0,3 V jokaista lämpötilan kymmenen asteen laskua kohti, muuten akku ei varaudu kunnolla. Kun sää lämpenee,  kompensoidaan saman verran toiseen suuntaan, eli jännitettä lasketaan 0,3 V jokaista lämpötilan kymmenen asteen nousua kohti.

Jos akun lämpötila on -5 °C, se tarkoittaa siis, että latausjännitteen tulisi olla 3 x 0,3 V eli 0,9 V korkeampi kuin 25 asteen lämpötilassa. Tuo 15,5 V on siis aivan oikealla tasolla. Kysymyksessä on akun kemialliseen prosessiin oleellisesti kuuluva lämpötilakompensointi. Tämä ominaisuus on nykyisin myös autojen omissa latureissa, nekin lataavat kylmässä korkeammalla jännitteellä.

Huolimatta tuosta käyttöohjeohjekirjan varoituksesta auton sähköjärjestelmä ei ole kovin arka pienille ylijännitteille. Esimerkiksi sähkölaitteita päälle tai pois kytkettäessa järjestelmään syntyy korkeita mutta hyvin lyhytkestoisia jännitepiikkejä. Niihinkin on jouduttu varautumaan. Tunnettujen valmistajien myymät akkulaturit ovat turvallisia oikein käytettyinä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.