Kysymys:

Onko bensakoneen syöttöpumppu eri tekniikkaa kun polttoaineessa on 10% etanoolia, kuljettaahan sekin vesitiivistymät pumppuun ja moottoriin?

Tapio Ketonen:

Bensakoneissa suihkutuspaineet ovat dieseleihin verrattuna hyvin pieniä. Normaaleissa epäsuorissa eli imusarjaan suihkuttavissa järjestelmissä se on muutamia baareja, alle kymmenen luokkaa. Bensiinin suorasuihkutusjärjestelmissä paineet ovat korkeampia, Mitsubishin GDI-moottoreissa se oli muistaakseni 60 baarin luokkaa, ja keväällä tulevissa PSA Peugeot Citroënin uusissa THP-moottoreissa se on jo noin 200 baaria.

Dieseleissä ruiskutuspaineet ovat tuntuvasti korkeampia, ne ovat jo pitkään olleet yli tuhat baaria. Uusimmissa henkilöautoissa paineet lähestyvät jo 2000 baarin rajaa, uusissa Euro 6 -kuorma- ja linja-autoissa siitä on menty reippasti ylikin. Mercedes-Benz ilmoittaa Citaro-linja-autojen moottoreissa käytettävän jo 2400 baarin ruiskutuspainetta.

Suomalaisessa terminologiassa on tuon paine-eron perusteella sellainen ero, että bensakoneissa puhutaan suihkutuksesta, dieseleissä ruiskutuksesta. Asialla ei tosin ole suurta merkityseroa, ja esimerkiksi englannin ja saksan kielissä käytetään kummastakin samaa sanaa (injection, Einspritzung).

Dieselien suuremmat paineet merkitsevät, että välysten niin pumpussa kuin suuttimissa on oltava vieläkin pienempiä kuin bensiinilaitteissa. Muuten paine pääsee karkuun. Eihän vesi kummassakaan järjestelmässä ole kuin haitaksi, mutta diesellaitteet ovat sille vieläkin arempia.

Etanoli lisätään bensiiniin 99,8-prosenttisena, jolloin se sitoo mahdollisen kosteuden itseensä niin tehokkasti, että vesi ei enää erotu ennen palamista. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.