Kysymys:

Olen kuullut, että toyota avensiksen 1,8 ja 1,6 vvt-i kone kuluttaa reippaasti öljyä vuosimalleissa 2001.(vialliset männänrenkaat?) Onko tämä sama "vika" myös -02 ja -03 toyotissa? Kuluuko sellainen öljysyöppö-moottori sitten nopeammin kuin "tavallinen kone" (karstan kertyminen) ja onko siitä muuta haittaa tekniikalle, esim. katalysaattorille? Näin kyselee eräs auton vaihtoa harkitseva!

Tapio Ketonen:

Tuon vaivan esiintymisestä myöhemmissä malleissa ei meille ole tullut mitään tietoa. Luulisi kuitenkin, että ilmiö olisi saatu kuriin.

Yleensä öljynkulutuksella ei ole tapana vähentyä, poikkeuksena joidenkin koneiden pieni kulutus aivan uutena. Karstaahan se öljyn palaminen saa aikaan, ja jos öljyä palaa kovin paljon, se kuormittaa myös katalysaattoria. Tosin lambdasäätö vähentää vastaavasti bensiinin syöttöä, joten sinänsä vauriota tuskin tulee.

Ongelmana vain on öljymäärän jatkuvan vahtimisen ja lisäämisen lisäksi se, että kun öljynkulutus lisääntyy riittävästi, OBD-järjestelmä saa lopulta tarpeekseen ja sytyttää moottorin häiriömerkkivalon. Sen palaessa auto ei mene katsastuksesta läpi. Tällöin moottori pitää korjata eli männänrenkaat vaihtaa, muuten ei valo sammu ja OBD-testi mene läpi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.