Kysymys:

Hyödyttääkö uusi sinkitty auton kori suojauttaa vai onko se rahan heittämistä kaivoon ? Autossa on 10v koritakuu ja luulempa että en omista autoa enää silloin. Hyötyhän menisi varmaan seuraavalle omistajalle. Ja mitä olen kuvia nähnyt alustan suojauksesta,niin joka paikka on rötvätty kumitiivisteistä iskariin siihen samaan tököttiin. Mahtaa olla mukava aukoa joskus alustassa olevia muttereita jos tarvii uusia jotain.

Tapio Ketonen:

Ruosteeneston ongelma on juuri se, että uutena auton ostava pitää sutä harvoin pitempään kuin kolme-neljä vuotta. Kun auto sitten vaihdetaan yleensä uuteen, "lasipalatsin takatukat" tuijottavat vain ajomäärään ja vuosimalliin vaihtohyvitystä määritellessään. Ruosteenestosta ei yleensä hyvitetä mitään. Hyöty siis valuu toiselle, kolmannelle tai neljännelle omistajalle, eli suojaaminen on ensimmäisen omistajan kannalta tappiollista, niin hyvä asia kuin se turvallisuuden ja kansantalouden kannalta onkin.. Kuitenkin auto pitäisi suojata ruosteelta nimenomaan uutena, jottei ruostuminen pääsisi alkuun. Alkanutta ruostumista on vaikea pysäyttää.

Kun auto on vaihtoautohallissa myytävänä, silloin kyllä ruosteeneston kunnossaolo muistetaan ja kerrotaan hintaa nostavana asiana. Eikä siinä mitään, kyllähän suojatusta autosta kannattaa hieman enemmän maksaakin, vaikka hyöty tuntuu konkreettisena vasta vuosia myöhemmin.

Suoja-aineen ruiskuttamisesta kaikkialle pohjassa ei sinänsä ole pahemmin haittaa. Iskarien yläpäässä olevat suojaholkit ovat aika tehokkasti ruostuvaa tavaraa, joten on vain hyvä, jos niihin on ruiskutettu suoja-ainetta. Alustan ruuvien ja mutterien avaaminen on suojatussa autossa paljon helpompaa kuin suojaamattomassa, sillä suoja-aine estää myös niitä ruostumasta. Suoja-aine on tarvittaessa helppo kaapia pois mutterien tai ruuvien päältä. Ilman suoja-ainetta avaamiseen saatetaan tarvita hitsipilliä tai induktiokuumemminta. Nykyisin kun ei niihin alustan ruuveihin taideta enää haaskata lukitusnestettäkään. Ainakin ennen vanhaan Mercedes-Benzien alustan ruuvien kierteisiin oli asennusvaiheessa laitettu lukitusnestettä. Se varmisti ruuvien kiinnipysymisen, mutta se myös piti ruosteen poissa kierteistä. Ruosteettomat ruuvit avautuivat siististi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.