Kysymys:

Vaimo tilasi uuden new beetlen. Ruosteenesto volkkarilla on käsittääkseni hyvällä tasolla, mutta maahantuojan nihkeys lisäsuojaukseen ihmetyttää. Ruostumattomuustakuu kuulema raukeaa, jos auto ruostesuojataan. Mistä tässä on kysymys. Voi olla, että tämä auto pysyy suvussa pitempäänkin, joten tekisi mieli suojauttaa se.

Tapio Ketonen:

Laitoin kysymyksen maahantuojalle. Sieltä tuli seuraava vastaus:

Volkswagenin ruostumattomuustakuu perustuu valmistajan tarkoin testaamiin materiaaleihin ja menetelmiin.

Jälkikäteen tehtävien ruostesuojausten materiaalit ja menetelmät muuttuvat, ja niitä on niin suuri määrä, että autonvalmistajan on mahdotonta hallita niiden yhteensopivuus alkuperäisen ruostesuojauksen kanssa.

Joissain tapauksissa jälkikäteen tehtävä ruostesuojaus saattaa heikentää alkuperäistä ruostesuojausta, josta syystä valmistaja ei voi taata auton ruostumattomuutta.

Tässä siis virallinen selitys. Se tosin kaipaisi peräänsä osion "mitä se on" aivan Lutherin Wähä-Katekismuksen malliin.

Kun Volkswagen otti käyttöön tehokkaan kuumavahaan perustuvan ruosteenestokäsittelynsä 70-luvun lopulla, valmistajan virallinen kanta oli, että lisäkäsittelyitä ei tarvitse eikä saa tehdä.

Kun Suomessa otettiin käyttöön lakisääteinen ruosteenesto vuoden 1981 tieliikennelaissa, määräyksissä edellytettiin, että maahantuoja ilmoittaa jokaiselle automallille ainakin yhden kotelosuoja-aineen ja yhden alustansuoja-aineen, jolla autoa voidaan tarvittaessa jälkikäsitellä. Myös Volkswagen ja Audi ilmoittivat nämä aineet, jotka olivat aivan tavallisia, standardien mukaisia suoja-aineita.

Kun lakisääteinen ruosteenesto lopetettiin, VW ja Audi kuoppasivat kiireen vilkkaa nämä ohjeensa, ja voimaan tuli jälleen alkuperäinen käsittelykielto.

Oma henkilökohtainen käsitykseni on, että Volkswagenien ja Audien ruosteenesto on hyvä ja yleensä riittävä. Suomen sorateillä ajettaessa alustan suoja-aine kuitenkin saattaa kulua pois. Niinpä alustan ulkopuolisen suoja-ainekerroksen kuntoa pitää seurata, ja vaurioiden ilmetessä vauriokohdat pitää suojata.

On hupaisaa, että jos tämä suojaus tehdään merkkikorjaamossa, silloin ei suoja-aineiden käyttö ole vaarallista eikä katkaise takuuta.

Puhkiruostumattomuustakuu koskee tapauksia, joissa ruostuminen on tapahtunut sisältä ulospäin, ilman mitään ulkopuolista vauriota. Kuluneiden 27 vuoden aikana Volkswageneissa on toki näitäkin tapauksia ilmennyt, mutta varsin vähän. Jos ruoste saa alkunsa kiveniskemästä tai muusta kolhusta, takuu ei sitä korvaa.

Uusimmissa Volkswageneissa alustan ulkopuolista suojausta on vähennetty, ja alustaan on lisätty muovisia suojalevyjä. Sinkityksen myötä myös suojavahaa käytetään aiempaa vähemmän.

Itse tekisin niin, että en veisi Volkkaria suojaukseen uutena. Seuraisin kuitenkin säännöllisesti alustan suojauksen kuntoa, ja jos siellä ilmenee merkkejä kulumisesta, vaurioista tai ruosteesta, silloin suojauttaisin alustan ulkopuolelta. Kotelorakenteet tuskin lisäsuojaa kaipaavat. Auton säilymisen kannalta säännöllinen pesu ja vahaus ovat kuitenkin elintärkeitä, niihin kannattaa panostaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.