Kysymys:

Ostin takuun piirissä ruostekorjatun -03 mondeon käytettynä. Myyntihetkellä ulkoisesti ja teknisesti loistavassa kunnossa oleva auto on nyttemmin osoittautunut melkoiseksi ruostepommiksi. Edellinen omistaja oli kuulemma korjauttanut ovien helmat takuukorjauksen jälkeen kerran omaan piikkiin ja minäkin olen tehnyt saman kertaalleen. Nyt olisi taas kukkaa pinnassa eikä oikein kiinnostaisi enää korjata. Toki autokin alkaa olla jo eläkeiässä, mutta tekniikka pelaa ja dieselikone ei ole väsymystä valittanut niin säälihän tuota olisi paalata.

Onko autonvalmistaja vastuussa tälläisestä valmistusviasta enempää kuin tuon hutiloidun takuukorjauksen verran (joka siis vaikuttaa lähinnä piiloon fiksaukselta)? Sapettaa kun samaa vikaa pitäisi nyt korjata neljännen kerran. Onko takuukorjauksella takuuta?

Tapio Ketonen:

Taitaa olla jo vaikeata saada useammalla omistajalla ollutta ja kerran takuun puitteissa korjattua autoa enää tässä vaiheessa kuntoon. Asia on omakohtaisesti tuttu, sillä omaan Mondeooni vaihdettiin joskus kauan sitten kaikki neljä ovea takuun piikkiin. Myös naapurin Mondeoon maalla tehtiin sama remontti.

Alkuperäinen vika oli ovien taitossaumojen tiivistemassassa. Se ei estänyt kosteutta pääsemästä ovien reunojen taitossaumoihin, ja kun kosteus pääsi peltien väliin, niin ruostuminen sai vauhtia. Tuohon vaivaan ei ole muuta kunnon korjausta kuin ovien vaihto, mutta eipä sitä omaan piikkiin viitsi tehdä. Satuin näkemään laskun, jonka Stockmann Auto lähetti minun autoni oviremontista Fordille, ja sen suuruus oli jotakin 1800 euron paikkeilla.

Peltien välit kuitenkin ruostuvat, ja reunasauma paisuu ja paisuu. Ehkä joku ruostehommiin erikoistunut peltiseppä voisi tehdä pahimmat reunat uusiksi. Aikamoinen homma siinäkin on.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.