Kysymys:

Esitin viime viikolla kysymyksen koskien ruotsalaista autoa joka kulkee E-85:llä. Te väititte että siitä pitää maksaa polttoainemaksu 330 euroa/päivä,j os tulen Suomeen. Suomen tullin mukaan tämä ei koske ulkomaalaisia henkilöautoja. Eihän tätä edes myydä Suomessa, joten ei ole mahdollistakaan ajaa tällä polttoaineella ja se määrä joka on tankissa suomeen tultaessa ei kuulu tämän lain piiriin.

Tapio Ketonen:

Suomen lait koskevat niin suomalaisia kuin ulkomaalaisiakin, kun ollaan Suomen alueella. Kyllä tulli määrää rapsut dieselautolla ajavalle ulkomaalaisellekin, jos tämä käyttää polttoöljyä. Niinpä laillinen peruste vastaavaan myös etanolin käytöstä on olemassa.

Eri asia sitten, miten tullivirkamiehiä on ylhäältä päin ohjeistettu toimimaan. Kuten kirjoitin, polttoainemaksun määräämisestä taatusti nousisi kansainvälinen kohu. Niinpä on parempi jättää ruotsalaiset etanoliautot rauhaan, vaikka lain kirjaimen mukaan voisikin määrätä polttoainemaksun.

E85:ttä ei myydä Suomessa, ja tuskin tullaan myymäänkään. Sen ympäristövaikutukset eivät ole kiistatta myönteiset, vaikka ruotsalaiset niin väittävätkin. Ruotsissa käytettävä polttoaine-etanoli tulee pääosin Brasiliasta, missä sokeriruo'on viljelyalan lisäämiseksi kasketaan valtavia määriä sademetsiä. Niiden väheneminen taas on koko maapallon kannalta kielteinen asia, koska sademetsät sitovat kasvuunsa suuria määriä hiilidioksidia.

Ruotsissa etanoliseoksen edullisuus talousmielessä perustuu voimakkaaseen verotukselliseen tukeen. Jos valmistevero olisi samaa luokkaa kuin bensiinillä, hinta ei olisi kilpailukykyinen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.