Kysymys:

Tuleeko auton ostaminen Ruotsista edullisemmaksi, kaikkine kuluineen ja veroineen, kuin vastaavan auton osto Suomesta - esimerkkitapauksena Mersun E-sarjalainen tai ML, 30 tuhannen euron hintaluokassa? Kannattavuus on varmasti merkki- ja malliriippuvaista.

Moottoritiellä hinaamiseen tarkentaisin sen verran, että hinaaminen seuraavaan erkanevaan liittymään asti sentään sallitaan, jos ajoneuvo on ryytynyt motarilla. Ja kyllähän varoitusvilkut kannattaa napsauttaa päälle, vaikkei laki sitä kyseisessä tilanteessa sallikaan.

Tapio Ketonen:

Taitaa se kananttavuus olla vähän kiikun kaakun. Arvelisin, että tilanne on sama niin Ruotsista kuin Saksastakin tuotaessa, että enemmänkin eroa löytyy autossa olevista varusteista. Alkuperäiset Suomi-autot kun tuppaavat olemaan usein aika vaatimattomasti varusteltuja. Tosin ero on sentään viime vuosina tainnut vähän pienentyä.

Siinä hinaamisjutussa oli kysymys hinaamisesta bensan säästämiseksi, joten siinä tilanteessa aikomuksena ilmeisestikin olisi hinata toista autoa koko matkan ajan. Tämä ei ole sallittua, ei sinne moottoritielle saa kurvata toinen auto hinauksessa. Normaaliin moottoritiellä hinaamiseen tuo tarkennus toki on paikallaan, kyllähän sinne sipanneen ajoneuvon saa hinata pois, ja näin tietysti pitääkin tehdä.

Varoitus- eli hätävilkkujen käyttö on asia, jossa lainsäätäjä ei ole jättänyt paljonkaan tilaa terveelle maalaisjärjelle. Niiden käyttö on ankarasti kiellettyä ajoneuvon liikkuessa, esimerkiksi silloin, kun moottoritiellä havaitaan, että edessä liikenne seisoo. Lienee se kiellettyä Saksassakin ainakin teoriassa, mutta silti siellä kaikkien hätävilkut syttyvät tuollaisessa tilanteessa. Tärkeintä on kiinnittää takana tulevien huomio tilanteeseen, josta saattaa aiheutua vaaraa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.