Kysymys:

Moro! Listaatte nettipalvelussanne TOP100 listan eniten ja vähiten ajoneuvoveroa maksavista automalleista. Halvimmalla pääsee kaksi sähkökäyttöistä Peugeotia. Hieno homma, jos sähköautoja on tarjolla kaikelle kansalle, mutta miksi niistä ei ole halaistua sanaakaan Peugeotin suomalaisilla nettisivuilla. Mitä moiset autot maksavat autoveroineen ja onko niitä oikeastikin saatavilla? Olisiko mahdollista saada pikapikaa oikea koeajo Tuulilasiin?

Tapio Ketonen:

Heh heh, onpa Hemi keksinyt hyvän nimimerkin!  

Sähköautojen olemassaolo listalla on lievästi sanottuna ihmejuttu. Tuon listan tiedot ovat peräisin EkoAke-palvelusta , joka on käytettävyydeltään aika hankala. Tiedot ovat alun perin peräisin autoalan yhteisestä autotietokannasta, joka on mm. Tuulilasin ja Tekniikan Maailman nettipalvelujen tietolähde. Tämä tietokanta pyörii Netwheelsin palvelimella, jolta myös EkoAken tiedot tulevat. Meillä olisi omasta takaakin ollut hyvät keinot noiden automallien listaamiseen suoraan tietokannasta.

Tällä hetkellä (15.3.) tietokannassa on vain yksi sähköauto. Se on Peugeot Expert TepeePremium L2,jonka veroton hinta on 96 400 euroa. Autoveron suuruudeksi ilmoitetaan 12 623,52 euroa, joten kokonaishinnaksi tulee 109 023,52 euroa.

Tuollaiset autot ovat sen verran harvinaisia, että niitä on turha laittaa hinnastoon. Lisätietoja saa, jos sellaista tosissaan haluaa ostaa. Koeajoa ei ainakaan toistaiseksi suunnitella.

Sähköautojen ympärillä pyörii kaikenlaista hypeä ja höpöä, mutta tilanne jatkuu vielä ainakin jonkin aikaa samana kuin se on ollut jo toistasataa vuotta: Sähköauto on piakkoin tulossa. Vaikka sähköauto onkin jo kehittynyt teknisesti melko paljon, se on edelleen käytännössä teoreettinen vaihtoehto. Vaikka nykyisten autojen toimintasäde alkaisikin jo riittää joihinkin tarkoituksiin, hinta on vielä niin korkea, että sähköautossa ei toistaiseksi ole järkeä.

Tilanne ei kuitenkaan säily tallaisena välttämättä kovinkaan pitkään. Heti kun akkujen hinnat lähtevät laskemaan, sähköauton mahdollisuudet paranevat. Lopullisesti niiden kohtalon kuitenkin ratkaisee verotus. On turha kuvitellakaan, että verottaja unohtaisi sähköautot.

Jos verottajalla olisi järkeä, se olisi jo nyt myöntänyt sähköautoille määräaikaisen, esimerkiksi 3-5 vuotta kestävän vapautuksen auto- eli hankintaverosta, mahdollisesti samantapaisen myös käyttövoimaverosta. Tästä aiheutunut käytännön verotulojen väheneminen olis käytännössä ollut likimain nolla, mutta verottaja olisi voinut kehuskella ympäristöystävällisyydellään.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.