Kysymys:

Aina kirjoitetaan, että auton sisätilojen lämmitys vei liikaa akun varauksesta sähköautoissa. Samalla kun auto on latauksessa ja lähdön ajankohta on tiedossa voi käyttää ajastettua sisätilanlämmitintä. Lämpöä sitoutuu auton sisätilan rakenteisiin. Autolla voi ajaa monta kilometriä ennenkuin auton oman lämmityslaitteen täytyy tuottaa lisää lämpöä. Tämä pidentää ajomatkaa.

Tapio Ketonen:

Tuo on aivan totta. Mikään ei periaatteessa estä asentamasta sähköautoon polttonestetoimista lisälämmitintäkään. Silloin ajon aikanakaan ei tarvitsisi kuluttaa ajamiseen tarvittavaa sähköä lämmitykseen. Lämmityslaitteen teho on sentään vähintään 3-5 kW luokkaa.

Välttämättä lämmitystä ei tarvita kovin paljon. Vielä 50-luvulla autoissa ei yleensä tarjennut ilman kunnon talvivaatteita. Nykyisin talvivaatteet ovat tuota aikaa parempia ja mukavampia. Jos lämpöä tarvitaan vain ikkunoiden pitämiseen jäättöminä, lämmitykseen kuluu energiaa paljon vähemmän. Huonelämpötilan pitäminen heikosti lämpöeristetyssä autossa tuhlaa melkoisesti lämpöä. On vain totuttu, että autoissa riittää lämpöä yllin kyllin ja jopa jäähdyttimen kautta harakoille työnnettäväksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.