Kysymys:

Sähköautoja tuetaan monissa maissa reilulla kädellä ja Viro taitaa olla tienraivaaja. Onko Ketosella ja kumppaneilla käsitystä, millaisilla ehdoilla Viron veronmaksajien subventoiman auton voi tuoda Suomeen? Onko Virossa jokin karenssiaika, jonka auto on oltava eestikilvissä?

Virossa näkyy olevan esimerkiksi 6/12 rekiteröity, nyt 18 tkm ajettu Nissan Leaf myynnissä 14.000 eurolla. Suomessahan uusi Leaf maksaa 35 tonnia, jossa on autoveroa reilut 1600 euroa. Vaikka tuosta virolaisesta autosta kannettaisiin autoveroa 1500 euroakin, niin autohan olisi aivan poskettoman halpa Suomeen tuotuna.

Jos ulkomailla ei ole pitkiä karensseja noille autoille, niin nehän sotkevat Suomen vähäisetkin sähköautomarkkinat kokonaan. Uusi 35 tonnia ja 1 vuoden ikäinen 15 tonnia...

Tapio Ketonen:

Valitettavasti en tunne Viron lainsäädäntöä, enkä siis pysty etsimään vastausta sieltä. Pitäisin kuitenkin yllättävänä, ellei siellä olisi jonkinlaista karenssia, jonka sisällä ulkomaille myydystä autosta joutuu maksamaan valtion maksamat tuet takaisin.Muutenhan rahoja voisi karata ulkomaille.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.