Kysymys:

Kolleega kertoi, ettei hänen sähkömekaanisilla jarruilla varustettua E-sarjan mersua ajettu katsastuksessa lainkaan dynamometriin! Voisi kuulemma mennä ohjelmat sekaisin ja maksaisi lähes tonnin! Voiko pitää paikkansa? Eihän toki esim. takajarrujen tehosta saa ilman dynamometriä mitään tolkkua. Ovatko nuo tulevaisuuden turvallisuusriski liikenteesä? Kuinka voitaisiin poiketa näin radikaalisti vakioidusta katsastusohjelmasta, eikö mieluummin Mersua olisi muutettava?

Tapio Ketonen:

Ne jarrut ovat sähköhydrauliset, eivät mekaaniset. Tuntematta lähemmin noiden tuotannosta jo poistuneiden jarrujen sielunelämää en voi ottaa kantaa kumpaankaan suuntaan. Ilmeisesti kuitenkin katsastajalla on tietoa siitä, että hankaluuksia on jossakin ollut.

Arvelisin, että jarrujen testaaminen on kyllä mahdollista, mutta se saattaa vaatia testerin käyttämistä. Asia pitäisi varmistaa Vehon tekniikkaguruilta.

Mersun jarrujärjestelmä kyllä ymmärtääkseni testaa itse toimintaansa ja ilmaisee mahdolliset viat. Eikä tuo Mersu ole ainoa auto, jonka jarruja ei voida testata tavallisella jarrudynamometrillä. Esimerkiksi nelivetoiset ovat jarrudynamometrissä ongelmallisia, usein testaaminen on jätettävä väliin.

Takajarrujen toiminnasta saa kyllä hyvinkin tolkkua myös ilman dynamometriä. Ammattitaitoinen katsastusmies pystyy halutessaan kokeilemaan jarrujen toiminnan muullakin tavoin.

Toiveesi Mersun muuttamisesta on jo toteutunut. Mercedes-Benz on luopunut EHB-järjestelmästä. Uuteen S-Mersuun sitä ei tullut, ja E-Mersusta se jäi pois faceliftin yhteydessä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.