Kysymys:

Olen ajanut tähänastiset runsaat kilometrini autoilla, joissa käsijarru on penkkien välissä. Olen talvisin käyttänyt käsijarrua tarpeen vaatiessa auton puskiessa käännöksissä ja siten korjannut aliohjautuvuuden. Vakaudenhallintajärjestelmät ovat minulle outoja, koska omistamissani autoissa sellaista ei vielä ole ollut.

Korjaavatko nykyiset "espit" puskevuuden tilanteessa, jossa auto esim. risteyksessä on menossa hieman pitkäksi, jos käsijarrua ei pysty käyttämään sen sähköisen rakenteen vuoksi

Tapio Ketonen:

Jos sähköinen seisontajarru kytketään vauhdissa, yleensä se jarruttaa kaikilla pyörillä. Vaikutus on siis sama kuin jalkajarrulla. Jarrutus jalkajarrulla on ilman muuta paras tapa hidastaa vauhtia, jos vauhti on liian suuri. Sitä voi tehdä nykyautoilla myös kaarrettaessa, koska lukkiutumattomat jarrut säilyttävät ohjattavuuden kaarrejarrutuksessakin.

ESP auttaa myös aliohjautumista vastaan, eli puskutilanteessa se jarruttaa sisäkaarteen puoleista takapyörää (ei siis etupyörää, kuten olin epähuomiossa kirjoittanut, mistä nimim. Juri ystävällisesti kommenttina huomautti). Kaikkiaan käsijarrun käyttö auton ohjaamiseen on aika huono konsti, auton saa pysymään hallinnassa muillakin keinoilla myös silloin, kun autossa ei ole esp:tä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.