Kysymys:

Onko Toyotan Multidrive-s vaihteisto teknisesti sama kuin Toyota Auris hybridissä oleva ECVT-vaihteisto? Mitä eroa on Toyotan ja Volkswagenin DSG-sähköisillä vaihteistoilla?

Tapio Ketonen:

Ensinnäkin Auris Hybridisssä ei ole mitään ECVT-vaihteistoa vaan HSD-voimansiirto aivan kuten Priuksessakin. HSD eli Hybrid Synergy Drive on kytkimillä, planeettavaihteistolla ja sähkömoottorilla toteutettu voimansiirto, joka käyttää polttomoottorista ja sähkömoottorista saatavaa voimaa nerokkaasti siten, että periaatteeessa välityssuhde polttomoottorin ja pyörien välillä pääsee muuttumaan portaattomasti, eikä polttomoottoria aina käytetä lainkaan.

Multidrive-S taas on portaaton variaattorivoimansiirto, joka on toteutettu öljykylvyssä toimivalla metallihihnavariaattorilla. Metallihihnavariaattori on aikanaan DAF-henkilöautojen valmistajana tunnetun hollantilaisen van Doorne -yhtiön kehittämä. Ratkaisu on ollut käytössä jo yli 30 vuotta, mutta se ei ole saavuttanut kovin laajaa suosiota. Esimerkiksi Nissan kuitenkin on käyttänyt sitä varsin paljon. Toyotalla on mallistossaan myös perinteisiä momentinmuuntimella varustettuja automaatteja.

Toyotalla ei tietääkseni ole tuotannossa DSG-tyyppisiä vaihteistoja. Toyotan MultiMode-vaihteisto on automatisoitu tavallinen 5- tai 6-vaihteinen manuaalivaihteisto, jossa vaihteensiirto on automatisoitu. Myös kytkin toimii automaattisesti. Suurin ero DSG-vaihteistoon on hitaampi vaihtaminen. MultiMode pitää vaihtamisen aikana reilun paussin, jonka aikana voima ei kulje ja auton kulku hidastuu, siis aivan kuten manuaalivaihteisella normaaliin tapaan ajettaessa.

Lyhenne DSG tulee saksan sanasta Doppelschaltgetriebe, kaksoiskytkinvaihteisto. Voimansiirrossa käytetään kaksoiskytkintä, joka on tuttua tekniikkaa traktoreista. Kytkimet ovat peräkkäin, toinen eli etummaisen kytkimen akseli on umpinainen, jälkimmäisen kytkimen akseli on ontto ja on sijoitettu toisen ympärille. Traktorin työkoneen voimansiirto voi pyöriä jatkuvasti, vaikka ajokytkin avataan liikkeellelähtöä, vaihtamista tai pysähtymistä varten.

Tämä tekniikka on otettu käyttöön henkilöautoissa siten, että toisen kytkimen kautta voima siirtyy esimerkiksi 1-, 3-, 5- ja 7-vaihteille, toisen kautta saavat voimansa 2-, 4- ja 6-vaihde. Vaihdettaessa seuraavan vaihteen kytkin avataan, ja vaihde kytketään päälle valmiiksi. Sitten samanaikaisesti käytetyn vaihteen voimalinjasta kytkin avataan ja seuraavan vaihteen kytkin kytketään kiinni. Näin vaihde vaihtuu ilman, että veto katkeaa.

Volkswagenilla on käytössä kaksi kaksoiskytkin- eli DSG-vaihteistotyyppiä. Seitsenvaihteisessa käytetään kuivia kytkimiä, kuusivaihteisessa kytkimet ovat öljykylvyssä. Myös Mercedes-Benz, Ford ja Volvo käyttävät samanlaisia vaihteistoja, toki eri nimisinä. Lyhenne DSG on Volkswagenin rekisteröimä. Esimerkiksi Audi käyttää samasta, saman yhtiön valmistamasta vaihteistosta nimitystä S tronic.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.