Kysymys:

Autoni on vuoden 2013 VW Passat Variant 1.6 DSG, jolla on ajettu 4.000 kiometriä. Sähkökäyttöinen takaluukku ei siedä miinusasteita: välillä 0 - -5 astetta 2/10 sulkemista epäonnistuu, välillä -6 - -10 astetta 5/10 sulkemista epäonnistuu ja kun pakkasta on alle -10 astetta, niin annan nykyisin jo suosiolla potkulla lisäenergiaa takaluukulle, jotta se menee kiinni eikä jää niin sanottuun tuulihakaan. Pakkasen laskiessa luukun sulkeutuminen selvästi hidastuu. Ovat ihmetelleet asiaa VW-huollossa ilman tulosta. Olisiko Sinulla vinkkiä välitettäväksi VW-huoltoon asian korjaamiseksi?

Tapio Ketonen:

Koska auto on noin uusi, niin viesti on yksinkertainen: Laittakaa kuntoon! Vian etsiminen on VW-huolto-organisaation tehtävä. Voisin kuvitella, että sulkemismekanismissa on käytetty pakkasessa jäykistyvää rasvaa, ja ilmeisesti myös sulkijamoottorin teho on liian pieni.

Vanhassa autossa tekisin niin, että purkaisin mekanismit, poistaisin ne tykkirasvat ja voitelisin paikat notkeammalla voiteluaineella. Tuo homma tosin on aika työläs. Muuten olen sitä mieltä, että tuo sähköisesti avautuva ja sulkeutuva takaluukku on aika turhanpäiväinen varuste. Samaa mieltä olen sähkötoimisesta takaluukun avausnapista, mekaaninen avausvipu tai -painike on varmatoimisempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.