Kysymys:

Ostin vähän käytetyn QQ+2 ja siinä on ilmennyt seuraavia ongelmia:

- Bluetooth handsfree ei kytkeydy välillä- Vakionopeudensäädin ei mene välillä päälle tai putoaa pois päältä ilman syytä- Toinen takasähköikkunoista nousee ja laskee epäsäännöllisesti ihan kuin jokin kanittaisi

Auto on rekisteröity 08/11 ja pitäisi olla takuut voimassa.

Ovatko nämä sellaisia asioita jotka kuuluvat maahantuojan takuun piiriin?

Mitä jos maahantuoja on sitä mieltä että kyseiset viat ovat ominaisuus eikä vika? Kenen puoleen pitäisi mahdollisessa riitatilanteessa olla yhteydessä?

Tapio Ketonen:

Kaikki nuo ovat ilman muuta takuun piiriin kuuluvia ongelmia. Eli ei muuta kuin suunta Nissan-merkkikorjaamolle ja valittamaan. On syytä huolehtia, että kaikki viat kirjataan työmääräykseen. Sitten vain korjauksen jälkeen tarkastetaan, että toimivat kunnolla. Vähän ennen takuuajan päättymistä kannattaa vielä käydä auto läpi ja varmistua toiminnasta.

Ensisijaisesti asian ratkaisee kyseinen merkkikorjaamo. Noista vioista tuskin tulee suurempia riitoja, mutta yleensäkin erimielisyystapauksissa käännytään aina ensiksi korjaamon puoleen. Asiaa ei mitenkään auta huutaminen, räyhääminen tai uhkailu, asiallinen käytös vie yleensä parhaaseen tulokseen.

Jos korjaamon ratkaisu ei tyydytä, seuraava porras on maahantuoja. Jos yhteydenotto sinne ei tuota tulosta, seuraavaksi on syytä ottaa yhteys kotipaikkakunnan kuluttajaneuvojaan. Kaikki asiaan liittyvä kirjallinen materiaali kannattaa pitää huolellisesti tallesssa, ja kaikista korjaamokäynneistä ja keskusteluista on hyvä pitää myös tarkkaa päiväkirjaa, johon merkitään, kenen kanssa ja milloin on mitäkin keskusteltu ja sovittu.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.