Kysymys:

Hei

Hankin auton kesällä Saksasta.

Auton (BMW 320 Ci) mukana tuli käyttämättömät talvirenkaat Uniroyal Rain Tyres 195/60 R15 T PLUS 55 ja lisämerkinnät: MS ja lumihiutale.

Renkaat on valmistettu (2404) eli 24/2004.

Voinko käyttää näitä renkaita Suomessa ja onko ne testiarvoiltaan soveliaat Suomen oloihin.

Toivottavasti, ette vastaa vain " Keskieuroopassa myynnissä olevat talvirenkaat eivät ole suositeltavia Suomesssa ....) vaan kertoisitte mahdollisista testauksen perustuvista tosiasioista näistä renkaista.

En aina jaksa uskoa, että kun renkaat on myynnissä Keski-Euroopassa, niin ne eivät sovellu Suomen olosuhteisiin.

Kiitos etukateen

Tapio Ketonen:

Saksassa käytettäviksi tarkoietut talvirenkaat ovat lailliset Suomessakin, joten niitä voi käyttää. Koska meillä ei ole ikärajoituksia renkaille, noiden kumien ikäkään ei aseta rajoituksia. Saksassa auto ei mene katsastuksesta läpi yli kymmenvuotiailla renkailla, joten siihenkin olisi vielä aikaa.

Keskieurooppalainen talvirengas eroaa pohjoismaisesta ennen kaikkea kumilaatunsa osalta. Koska renkailla ajetaan usein kovaa ja täkäläistä lämpimämmissä olosuhteissa, niissä käytetään kovempaa kumia. Pohjolan oloissa käytettävä kumi ei kestä, koska pehmeämpi kumi lämpenee kumin joustavuuden ja tästä aiheutuvan muokkaustyön aikaansaaman lämmön takia liikaa. Liika lämpö taas saa kumin kulumaan erittäin nopeasti, jolloin käyttöikä jää niin lyhyeksi, että se ei ostajalle riitä.

Kumin kovuus ja joustavuus muuttuu lämpötilan mukaan Pehmeämpi ja kylmään optimoitu kumiseos antaa paremman pidon talvikelillä. Kova seos taas pitää paremmin kuivissa olosuhteissa, mutta kylmässä pidon edellytyksenä oleva joustavuus vähenee olemattomaksi, jolloin myös pito jää heikommaksi.

Kumin ominaisuuksien lisäksi yleensä myös runkorakenteissa on eroa. Keski-Euroopassa ajetaan talvirenkaillakin kovaa ja enimmäkseen kuivissa olosuhteissa. Renkaan pitää ohjautua likimain yhtä hyvin kuin kesärenkaan, ja tämä edellyttää renkaalta terävää ohjautumista eli ammattitermein toimimista pienellä sortokulmalla. Liukkaalla kelillä tämä taas on huono ominaisuus. Terävästi ohjautuvan renkaan ja tien välissä ohjausvoimat nousevat kovin helposti nin suuriksi, että renkaan ja tien välinen pitovoima ei matalan kitkan olosuhteissa riitäkään. Tälläin rengas lähtee luistoon.

Ohjaamisessa tarvittavan sivuttaispidon säilyttämiseksi pohjoismaisesta talvirenkaasta tehdään keskieurooppalaista pehmeämmin ohjautuva, eli se toimii suuremmalla sortokulmalla. Sortokulma on ero vanteen suunnan ja pyörän todellisen kulkusuunnan välillä. Tämä suuntaero kasvaa, kun pyörään vaikuttavaa sivuvoimaa lisätään.

Suuri sortokulma tuntuu ajossa velttoutena, joten valmistajilla on tässä tarkan optimoinnin paikka. Pohjoismaisissa renkaissa painotetaan pitoa, keskieurooppalaisissa tarkempaa ohjautuvuutta.

Testitietoa toki löytyy, asiaa on mitattu moneen otteeseen. Uusin tieto löytyy Tuulilasin numerossa 13/2010 julkaistusta talvirengastestistä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.