Kysymys:

VW-kuskien VAG-areenalla on jo kauan käyty keskustelua, mistä saataisiin edullisimmin moottoriöljyjä merkkihuoltoihin, joissa hinnoittelua pidetään pöyristyttävänä. Esimerkkejä löytyy Saksasta, kuten yksikin VW-kuski oli tilannut Saksasta paikallista suosittua ja VW-luokitukset täyttävää Aral Tronic Longlife-öljyä 5w-30 20 litran astian kotiovelleen kuluineen hintaan 120 euroa. Siis litrahinta 6 euroa.
No, pieni vaiva, mutta suuri etu. VW-kuskit ovat alkaneet puhua merkkihuollon "marmoritiskien" hinnoista, kuten sivuilta löytyy yksi esimerkki. "Marmoritiski" oli perinyt 4,6 litrasta huollossa LL-öljystä 109,40 euroa, eli yli 23 euron litrahintaa.

Oliko se niin, että huoltoon tulevat öljyt 200 litran tynnyreissä, joten litrahinnan täytyy jäädä alhaiseksi, jopa alle 6 litran?? Leasing-ja firmojen, ja lehtitalojenkin autoille lienee sama, miten huoltojen hinnat muodostuvat, mutta jos edellämainitut hintaerot pitävät paikkansa, kysymyshän on "ryöstökalastuksesta", kuten sähkön siirtohinnoissa.

Ketjuliikkeistä toki saa tarkasti hintoja seuraava tunnettujen merkkien hyvälaatuisia öljyjä kohtuuhintoihin. Ostin tarjouksesta Shell Helix Ultra 5W-40 4 litran kannun hintaan 24,95 VW:n 1.2 TSI koneeseen. Mielestäni luokituksiltaan tosi hyvä tuote, mutta yksi merkintä jäi mieleen: VW 503.1. Eli oliko tämä öljy jossain vaiheessa luokiteltu pitkän vaihtovälin öljyksi ennen LL-öljyjen tuloa, ja tosi hyvää kamaa 15 000 km:n vaihtovälille?
Ketjuliikkeisiin on ilmestynyt nk. "uusia" öljytuotteita, kuten Eurol. Sillä on kovat luokitukset, mm. kevyesti VW:n luokitukset täyttävä öljy, mutta 5 litran kannuissa Saksan tuotteiden tapaan halpaa kamaa? Eli miten laaja skaala luokituksien määräyksillä on, eli onko tämä nk. halppisöljy täyttä kamaa, kuten tunnetummat merkit.

Vuosikymmenien takaa muistuu mieleen lehtitalojen moottoriöljyjen testaukset, joita ei vissiin pariin vuosikymmeneen ole nähty. Olisiko liian suuri myyntivaltti, jos yksi merkki saisi tästä liian suuren mainosedun? Vai, että joku uusi merkki toisi markkinoille vastaavan tuotteen?

Tapio Ketonen:

Moottoriöljyjen ostaminen on nykyisin aika lailla vaikeampaa kuin joskus 30-40 vuotta sitten. Silloin riitti kun tarkasti, että purkin kyljessä oli sopivat API-luokitukset, eli esimerkiksi merkintä API SE kertoi, että öljy oli sopivaa bensiinimoottoreihin. Nykyisin pitää tarkastaa, sopiiko öljy juuri minun autooni.

Suomalaisista autotarvikeliikkeistä saa kyllä öljyjä aika kohtuulliseen hintaan, ja täysinä tynnyreinä tilattuna sitä saa vieläkin halvemmalla. Tavallisen autoilijan ei kuitenkaan kannata tynnyreitä lähteä ostamaan. Loppujen lopuksi rahaa kuluu öljyyn vuositasolla aika vähän, joten kovin hankaliin hankintahommiin tuskin kannattaa ryhtyä. Esimerkiksi tuo 20 litran pytty riittää 30 000 km vaihtoväleillä keskimääräiset 20 000 km ajavalle yli neljäksi vuodeksi. Eri juttu sitten, jos moottori kuluttaa maahantuojien huolto-osastojen normaaliksi ilmoittaman 0,5 litraa tuhannella. Sehän tekee 10 litraa vuodessa, 15 litraa vaihtovälillä!

Tosi on, että merkkihuollot veloittavat öljyistä aika rasvaisia hintoja. Hyvässä hinnassa ne ovat huoltoasemillakin, tarkistin juuri, että VW Golfiin sopiva öljy maksaa Shellillä 27,55 euroa litran purkissa. Sellaista olivat laittaneet autoon mukaan, kun se tuli meille Kestotestiin vuosi sitten.

Autowikistä löytyy hyvä listaus VW-moottoriöljyistä, kannattaa tutustua: http://www.autowiki.fi/index.php/VAG-moottori%C3%B6ljy

Noita tuntemattomia öljymerkkejä on vaikka miten paljon. On mahdoton sanoa, mitä niissä astioissa oikein on. Useimmiten tilanne lienee se, että ne ovat jonkun suuren ja nimekkään valmistajan tuotteita, ja luokitukset kyllä pitävät paikkansa. Ne vain myydään oudolla nimellä, koska omaa arvokasta merkkiä ei haluta myydä liian halvalla.

Moottoriöljyjen testaamiset lienee valitettavasti autolehtien osalta tehty. Mekin teimme niitä testauttamalla öljyjä VTT:llä. Valitettavasti testausten hinnat nousivat jo viime vuosituhannella niin korkeiksi, että niihin ei enää ollut varaa. Nyt ei ole enää näköpiirissä sellasita tilannetta, että lehdellä olisi varaa moiseen. Toinen juttu on, että öljyjen erojen esiin saaminen oli jo silloin 70- ja 80-luvuillakin aika työlästä, eikä eroilla ollut kovin suurta merkitystä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.