Kysymys:

Kuinka hyvin tuo SCR-järjestelmä toimii henkilöautoissa Suomessa?

AdBlue-lisäaine alkaa jäätymään  -11 asteessa, kuinka VW Sharan 2.0 TDI:ssä tuo on otettu huomioon?

Putket ilmeisesti imetään kuiviin sammutuksen päätteeksi ja AdBlue-säiliö on varmaan eristetty? Vai onko joitain muita teknisiä/toiminnalisia ratkaisuja?

Entä pitkä seisonta kovemmilla pakkasilla, koko säiliöhän jäätyy eristyksistä huolimatta?

Leikataanko SCR-järjestelmän vikaantuessa Sharanin moottorin vääntömomenttia 40%, kuten kuorma-autoissa vai tyssääkö matkanteko kokonaan?

Kotona auton saa kyllä talliin, joten talvi ei ongelma, mutta aika useasti sitä tultaisiin makuuttamaan useita viikkoja lentokentän parkeissa.

Tapio Ketonen:

SCR-nimitys tulee sanoista Selective Catalytic Reduction - valikoiva katalyyttinen (typen oksidien) vähentäminen. Järjestelmässä ruiskutetaan AdBlue-nimistä lisäainetta pakoputkistoon kuumien pakokaasujen joukkoon. AdBlue on veden ja urean seos, jossa ureaa on 32,5 %. Urea hajoaa kuumuudessa ammoniakiksi ja hiilidioksidiksi. Ammoniakki reagoi typen oksidien kanssa SCR-katalysaattorissa, jossa nämä pelkistyvät typpikaasuksi ja vesihöyryksi. Järjestelmä siis vähentää auton tuottamia typen oksidien päästöjä.

Seos jäätyy -11 °C lämpötilassa, joten pakkasessa aineen ruiskutus ei toimi. Eipä sitä tarvitakaan, sillä kylmä imuilma laskee palamislämpötilaa, jolloin typen oksideja syntyy vähemmän. Useimmissa tämänhetkisissä Euro 5 -dieseleissä tätä järjestelmää ei ole, riittävä typen oksidien vähennys saadaan aikaan pakokaasujen takaisinkierrätyksellä. Pakokaasuja johdetaan jäähdyttävän lämmönvaihtimen kautta imusarjaan, josta niitä syötetään takaisin moottoriin.

Taannoin Kemira kehitti tuotteen nimeltä Denoxium, joka toimi kuten AdBlue, mutta se valmistettiin muurahaishaposta. Sen paras ominaisuus oli, että se kesti pakkasta 30 astetta. Keskustelin joidenkin autonvalmistajien kanssa aineesta, mutta he olivat hyvin epäileväisiä, heidän mukaansa tarvittaisiin laajat ja pitkäaikaiset testit, jotta voitaisiin varmistua aineen sopivuudesta ja siitä, ettei se aiheuta vaurioita. Ilmeisesti tämä epäluuloisuus on saanut aikaan, että tuotetta ei ainakaan nettihaun perusteella liene myynnissä.

Sharan SCR-järjestelmineen on minulle täysin vieras ajokki. Ilmeisesti AdBluen jäätyminen ei kuitenkaan ole ongelma. Pakkasella sitä ei alkuvaiheessa tarvita, ja auton lämmettyä autossa riittää hukkalämpöä aineen sulattamiseen. Säiliön tai putkien jäätyminen tuskin aiheuttaa ongelmia tuolla seossuhteella, puhdas vesi olisi eri asia.

Seuraavassa on kaaviokuva siitä, miten SCR-järjestelmä toimii:http://www.terracairdef.com/useruploads/DESCRT.png

Volkswagenin sivuilla on lisätietoa Sharanin SCR-järjestelmästä. Jos aine loppuu, moottori ei enää käynnisty, joten varoitukset aineen maamrmn vähäisyydestä on otettava vakavasti. Sivulla ei kerrota tehon vähentämisestä, ilmeisesti sitä ei Sharanissa ole. http://volkswagen.fi/vv-auto/vw5.nsf/0/DB0A7D1314681FB2C2257A2C0034EFD4?OpenDocument

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.