Kysymys:

Miksi ei kehitetä kevyttä siirrettävää aggregaattia sähköautoille?. Aggregaatti olisi valinnan mukaan joko autossa tai kotona. Silloin matka ei koskaan täysin päättyisi vaikka akku tyhjenee, jos vain on aikaa odottaa akun latautumista edes osittaisvaraukseen siirtymistä varten.

Tapio Ketonen:

Riittävän tehokas aggregaatti olisi turhan kookas ja painava. Jokin sellainen salkkumalli taas on aivan liian pienitehoinen. Fiksu ratkaisu oli Audin taannoin esittelemä A1-sähköauton prototyyppi, jossa varapyöräkoteloon oli sijoitettu pienen Wankelmoottorin käyttämä generaattori. Sen teho oli muistini mukaan 15 kW luokkaa, eli se riitti kuljettamaan autoa. Myös Mercedes-Benz esitteli prototyypin, jossa sähköauton "pelastusrenkaana" oli kolmisylinterinen mäntämoottori ja siihen kytketty generaattori.

Kuitenkin ladattava hybridi on fiksumpi ratkaisu. Akkujen lataaminen generaattorisähköllä on äärimmäisen epätaloudellista. Hybridi, jossa edes osa voimasta siirtyy suoraan mekaanisesti polttomoottorista pyöriin on kokonaishyötysuhteeltaan parempi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.