Kysymys:

Olen ostamassa uutta autoa,niin tarviiko auto ns.sisäänajon,vai voiko sillä vetää heti kuormaa ja rasitta konetta normaaliin tapaan?

Tapio Ketonen:

Mikä on normaali tapa? Jos sillä käsitetään tavallisen täysjärkisen ihmisen tapaa liikkua yleisessä liikenteessä, niin vastaus on kyllä. Jos taas ryhdytään repimään päättömästi, niin todennäköisemmin sillä konstilla saa tuhotuksi enemmänkin ajetun yhtä nopeasti kuin upouuden, todennäköisesti nopeamminkin.

Laillisilla kuormituksilla ja nopeuksilla ajaminen on niin kevyttä puuhaa, että se ei rasita nykyaikaista autoa mitenkään kohtuuttomasti. Kaikkien osien valmistustoleranssit ovat niin hyvät, että lämpeneminen ei saa mäntiä ahdistamaan sylintereissä eikä laakereita leikkaamaan kiinni.

Uuden auton öljynkulutusta on kuitnkin hyvä tarkkailla, sillä monet moottorit kuluttavathieman öljyä alussa. Sylinterien seinämissä on työstön jäljiltä karkeat hoonausjäljet, joihin öljy takertuu. Tämä on tarkoituksellista, ja yleensä se vähenee noin 10 000 km ajon aikana, kun seinämät ovat hioutuneet sileiksi. Öljyä pitäisikin kulua hieman, sillä noihin uriin jäävä öljy on ainoa keino voidella sylinterien ja männänrenkaiden kosketuspintoja.

Kohtuus kuitenkin kaikessa, huippu on jollekin autolle "normaaliksi" öljynkulutukseksi ilmoitettu 1,2 l/1000 km. Tämä tekee nykyisin yleisen 20 000 km vaihtovälin aikana jopa 24 litraa öljynkulutusta. Tuntuu turhalta tämän jälkeen laskea moottorista pois se vajaa neljä litraa ja korvata uuudella.

Suosittelenkin uutta autoa ostaessa kysymään myyjältä, paljonko auto saa kuluttaa öljyä. Älkää tyytykö vastaukseen "no eihän se uusi auto mitään syö", vaan vaatikaa häntä hankkimaan tarkka tieto huollon puolelta. Tietoa voidaan tarvita, jos moottori normaalista poiketen alkaakin kuluttaa reilusti öljyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.