Kysymys:

Ekoautovertailussa on aika suurella painoarvolla kohta sitkeys. Käsivaihteisella autolla ajettaessa sillä tietenkin on merkitystä, että moottori vetää hyvin myös alhaisilla kierroksilla mutta eikö koko termi ole esim. noiden ekovertailun Toyotien kohdalla täysin merkityksetön? Minulle ei ainakaan olisi mitään väliä vaikka niissä moottori ei vetäisi yhtään esim. alle 5000 kierroksen kunhan auto vain kiihtyisi mukavasti, vahvasti, hiljaisesti ja taloudellisesti kun kaasua painaa.

Eikö tuo sitkeyden pistemäärän antaminen arvioimalla johda siihen, että nuo hybridit saavat paljon huonomman arvosanan verrattuna siihen kiihtyvyyteen mitä kaasun painaminen pohjaan niille tuo? Eli ne siis kiihtyvät pelkällä kaasun painamisella, ilman mitään kuskin tekemää vaihteen vaihtoa pienemmälle, paljon nopeammin kuin mikään muu noista vertailuun osallistuneista ajoneuvoista mutta ne saavat silti vain samalla tasolla olevan pisteet.

Tapio Ketonen:

Sitkeysmittaus on erittäin hyvä tapa mitata auton käytännön suorituskykyä, ennen kaikkea ajon vaivattomuutta. Kyllähän sellainenkin auto, joka saa huonot sitkeysarvot, voi kiihtyä hyvinkin rivakasti, kun vaihdetaan riittävän pieni vaihde päälle ja polkaistaan vauhtinappula lattiaan.

Varmaankin sellainen auto sopii hyvin neurootikoille, joilla on tarve koko ajan vaihtaa vaihteelta toiselle. Istuin kerran autossa, jossa kuljettaja vaihtui vaihdetta mielestäni poikkeuksellisen tausein. Ryhdyin laskemaan, ja kymmenen minuutin aikana vaihde vaihtui neloselta viitoselle ja päinvastoin 24 kertaa kymmenen minuutin aikana. Ja ajettiin moottoritiellä, tosin Italiassa.

Normaalisti huono sitkeys eli heikko kiihtyvyys samalla vaihteella johtaa usein tarpeettoman pienen vaihteen käyttämiseen, Se taas on helpoin tapa saadaa kulutus kasvamaan vastikkeetta eli ilman mitään todellista hyötyä. Sitkeästi vetävä moottori ja sen ominaisuuksiin oikein sovitetut välitykset auttavat ajamaan taloudellisesti myös käytännössä. Huonot sitkeysarvot paljastavat, että pieniä normikulutuksia on haettu ylipitkin välityksin eli käytännön ajamisen kannalta väärin keinoin.

Ekoautovertailussa sitkeydelle on annettu varsin suuri painoarvo kiihtyvyyteen verrattuna. Kiihtyvyys kuitenkin mittaa ennen kaikkea tehon ja painon suhdetta, ja se on mittauksissa mukana lähinnä paljastamassa, onko taloudellisuuteen pyritty häiritsevän alitehoisella moottorilla. Jos kiihtyvyys on normaalia tasoa, sillä ei juuri ole merkitystä. Tietenkin joku vanhan diesel-Mersun nollasta sataan 45 sekuntia alkaa jo olla muutakin liikennettä häiritsevää laiskuutta.

Arviointi on huono tapa hankkia mittaustuloksia, se on ilman muuta selvä. Suurin osa Ekoautovertailun autoista on kuitenkin aina manuaalivaihteisia, joten sitkeys halutaan pitää mukana. Niinpä automaateille on aina annettu arvioimalla sellainen sitkeysarvo, joka ei vie niitä arvostelussa ylös- eikä alaspäin.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.