Kysymys:

Minulla on Skoda Octavia Combi 1.8TSI DSG vm.2009 ajettu 80000tkm ja Skoda Fabia Combi 1,4FSI vm.2007 ajettu 103000tkm. Miten on Skodien ruostesuojausten laita, kun merkkiliikkeessä sanoivat,kun kysyin,että pitääkö auton alusta ruostesuojauttaa, niin vastaus oli,että korin 12-vuoden puhkiruostumattomuustakuu raukeaa jos auton alusta ruostesuojataan?

Ruostesuojauksia tekevät liikkeethän nimenomaan mainostavat,että ruosteenestokäsittely ei katkaise auton koritakuuta,että ketä tässä pitäisi oikein uskoa? Merkkiliikkeen mukaan riittää,kun alusta tarkastetaan merkkiliikkeessä 30000tuhannen välein ja tarvittaessa korjataan? Riittääkö tosiaan maahatuojalla/tehtaalla tehty ruostesuojaus 12-vuoden ajan alustan ruostumatta,ottaen huomioon Suomen olosuhteet? Onko Skodissa täyssinkkikori mm.Skoda Octavia Combissa vm.2009 ja Skoda Fabia Combissa vm.2007?

Mitenkä sitten VW:n 7-portaisen DSG kaksoiskytkinautomaatin vaihteistoöljyjen vaihtotarve,kun merkkiliikkeessä sanoivat,että niitä ei tarvitse vaihtaa koko auton elinikänä,eikä he ryhdy niitä vaihtamaan,koska sitä ei ole huoltoohjelmassa,6-portaisella DSG:llä se sen sijaan on?

Kävin sitten tiedustelemassa samaa asiaa Vianorilta ja heidän järjestelmästä ei lyödy edes sopivia öljyjä 7 portaiseen vaihteistoon? Eihän mitkään öljyt ole ikuisia ja olen kuullut,että näissä DSG_vaihteistoissa on ollut ongelmia ja onkohan se johtunut öljyjen vaihtamisista vai vaihtamatta jättämisistä?Jos ja kun ne öljyt pitää vaihtaa, vaihdetaanko ne suodattamalla,eli laskemalla öljyä vaidelaatikon läpi niin kauan,että mahdolliset epäpuhtaudet tulevat pois?Uusi DSG vaihdelaatikko maksaa kuulemma 5000 euroa?

Ps. Jos mahdollista niin julkaiskaa nämä kysymykset ja niihin saatavat vastaukset lehdessä ja netissä,koska tämä aihe askarruttaa varmasti monia VW:n konsernin merkeillä ajavia ja heitähän on paljon!!!

Tapio Ketonen:

Missähän päin on sellainen Skoda-liike, jossa asiakkaille valehdellaan noin törkeästi päin naamaa?

Takuu ei raukea ruosteeneston takia, sen on Kuluttajaviraston lakimies vahvistanut, ja asian myöntävät myös maahantuojat, jotka takuuasioista vastaavat yhdessä valmistajan kanssa. Takuun voimassaolon edellytys on, ettei koriin ole ruosteenestossa tehty uusia reikiä, mutta kyllähän sen näkee tyhmempikin, jos ruostuminen on lähtenyt alkuun poratusta reiästä. Takuu ei liioin korvaa, jos ruoste alkaa kiveniskemästä tai muusta ulkopuolelta tulleesta kolhusta. Se korvaa vain sisäpuolelta alkaneen ruostumisen.

VW-konsernin tehdaskäsittelyt kyllä ovat tehokkaita, koska ne tehdään kuivaan ja virheettömään koriin, joten koteloiden käsittely ei välttämättä ole tarpeen, mutta ei sitä haittaakaan ole. Pohjan suojaaminen kiveniskemien paljaaksi kuluttamien kohtien osalta olisi toki suotavaa. Nykyisin pohjaan ei yleensä ruiskuteta suoja-ainetta, koska ympäristövaatimukset haittaavat tai jopa estävät haihtuvien hiilivetyliuottimien käyttöä. Jälkikäsittelyssä niitä voidaan käyttää, ja Suomen oloissa pohjan suojaaminen olisikin fiksua.

Meillä pahin ongelma on sinkoileva sora ja hiekka, jotka rikkovat maalipintaa. Alustassa paras suojaustapa on paksu ja kulutusta kestävä suoja-ainekerros. Maalipinnan suojaamiseen paras ratkaisu on pesemine riittävän usein ja kunnollinen vahaaminen hankaamista vaativalla vahalla. Se poistaa pintaan iskeytyneet lika- ja metallihiukkaset ja täyttää maaliin syntyneet kolot vahalla, joka suojaa peltiä ilman hapelta.

Kuusivaihteisessa DSG-vaihteistossa kytkimet ovat öljykylvyssä, joten öljyltä vaadittavat ominaisuudet poikkeavat tavanomaisesta. Käytettävä öljy löytyy VW:n varaosanumerolla G 052 182 A2. Sen valmistaja on saksalainen yhtiö nimeltä Pentosin, ja öljyä myydään myös heidän omalla nimellään Pentosin FFL-2. Öljymäärä on 5,5 litraa, ja samalla on vaihdettava suodatin sekä tiiviste.

Seitsenvaihteisessa kytkimet eivät ole öljykylvyssä, joten tältä osin öljyllä ei ole yhtä kovia vaatimuksia, periaatteessa tavallisen vaihteistoöljyn pitäisi kelvata. Tämä pitää kuitenkin varmistaa VW- tai Skoda-korjaamolta. Öljyä on vain 1,7 litraa, joten vaihto ei ole kustannuskysymys. Vaihtotyönkään ei pitäisi olla kovin monimutkaista, pohjatulppa auki ja uudet sisään sivussa olevasta reiästä.. Vaihteistossa on myös toinen öljykierto, toimintaa ohjaava mekatroniikka käyttää suljetussa piirissä ohutta erikoisöljyä, joka ei kaipaa vaihtoa.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.