Kysymys:

Ajoin pari vuotta sitten kelissä, jossa oli miinus kuusi astetta pakkasta, sekä satoi alijäähtynyttä vettä. Fabiani (-09tdi) tuulilasi jäätyi umpeen lukuunottamatta alareunan noin viidentoista senttimetrin kaistaletta. Asetukset olivat kaikki täysillä tuulilasille ja lämmintä sekä tohinaa riitti hytissä.

Aloin seurata vastaantulevia autoja "sillä silmällä", ja huomasin että lähes kaikilla oli ikkuna sulana paitsi Skodissa. Tämä lämmön ja puhalluksen suuntautuminen vain tuulilasin alareunaan tulee ilmi muutenkin eri huurretilanteissa. Asia palautui mieleeni kun eräs ykköskoppaisen Octavian kuljettaja avautui minulle samasta asiasta.

Kaikissa aikaisemmissa autoissani puhallus on avannut tuulilasin lähes kokonaan, kelissä kuin kelissä,  erilaisiin viuhkanmuotoisiin alueisiin joiden kautta on nähnyt eteensä ilman kyyristelyä. Nyt täytyi pysähdellä joka toiselle linkkalevikkeelle sulattelemaan.

Kysymys: Mitkä voisivat olla Skodan tarkoitusperät moisessa järjestelyssä? Onko asiasta muita kokemuksia?

 

Tapio Ketonen:

Taitaa enemmänkin olla kysymys siitä, että lasille tulee niukanlaisesti sitä lämpöä. Tähän lienee syynä varovaisuus. Kovin kuuma ilma aiheuttaa lasiin suuria lämpötilaeroja ja niiden myötä jännityksiä. Silloin on vaarana lasin halkeaminen.

Skodan suunnittelijat lienevät halunneet välttää halkeamien syntymistä, ja siksi lasille tulevan ilman lämpötilaa on rajoitettu. Ratkaisu ei näin suomalaiselta kannalta vaikuta oikealta, mutta ehkäpä Tsekinmaassa alijäähtynyt vesisade on harvinaisempaa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.