Kysymys:

Autoni Renault Grand Scenic 1.9 cdi (aj. 240000 km)huollettu valtuutetussa merkkihuollossa (ei merkkiliikkeessä). Maahantuojan huolto-ohjeesta poiketen oli pistetty Sonax Diesel Gleaneriä polttoainesuodatin täyteen ja toinen purkki polttoainetankkiin (tankissa polttoainetta n. 10 - 15 l), siis yhteensä 500 ml, vaikka aineen käyttöohje käskee laittamaan 250 ml täyteen tankilliseen. Auton moottori hajosi huollon jälkeen noin 120 km ajettuani. Jakopäästä laskien 3. sylinteri kiinnileikkautumaa ja kiertokangen laakerit hajonneet. Korjaamo ei halua ottaa minkäänlaista vastuuta moottorin rikkoutumisesta? Mitä pitäisi tehdä?

Tapio Ketonen:

Sovi tapaamisaika kunnallisen kuluttajaneuvojan kanssa, Ota dokumentit eli korjaamon lasku ja aineen käyttöohje mukaan. Kuluttajaneuvoja auttanee laatimaan korjaamolle kirjallisen vaatimuksen vahingon korvaamisesta. Korjaamolle on annettava tilaisuus korjata aiheuttamansa vaurio veloituksetta. Jos se ei tähän suostu, sitten auto pitää viedä muulle korjaamolle ja laittaa sinun kustannuksellasi kuntoon.Kuluttajaneuvoja auttaa viemään asiaa eteenpäin.

Jos viet auton muulle korjaamolle ilman että olet antanut töpänneelle pajalle mahdollisuuden korjata virheestään aiheutuneet vahingot, olet kovausten saannissa heikoilla. Oikeusturvasi kannalta yhteydenpidon korjaamon kanssa pitää olla todistettavaa eli kirjallista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.