Kysymys:

Kuulin vanhalta taksimieheltä, että hän on ajanut automaattivaihteisilla autoillaan aina ensin "sport"-asennolla diesel moottorin lämpimäksi, koska silloin moottori pyörii nopeammin ja tasaisemmin eikä diesel täristä niin paljon vaihdelaatikkoa. Vaihdelaatikko kuulemma kestää paremmin ehjänä. Voisiko tässä olla perää?

Tapio Ketonen:

Nostaahan se sporttiasento moottorin kierroksia, joten moottori lämpenee hieman nopeammin. En tiedä, vaikuttaako tuo kovin pitkään moottorin käynnin tasaisuuteen, mutta ainakin aivan alussa kylmä moottori käy hieman tavallista epätasaisemmin. Ei siitä siis liene haittaa, ainakin suuremmilla kierroksilla värinät eivät tunnu yhtä selkeästi kuin tyhjäkäynnin tietämissä ajellessa.

Näissä uusissa automaateissa momentinmuunnin lukkiutuu kiinteäksi kovin herkästi, ennen vanhaan voimaa siirrettiin enemmän avoimen momentinmuuntimen ja siis voimansiirtoöljyn kautta, SIlloin eivät värinät edenneet vaihteiston puolelle.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.