Kysymys:

Mikä vaikutus uusien autojen turbo ahtimeen on, start/stop varustetulla autolla, kun esim. moottoritiellä ajetaan noin sadankilometrin tuntivauhtia ja sieltä poistuttaessa pysähdytään esimerkiksi liikennevaloihin ? Suositus on kuitenkin käyttää moottoria noin 30 sekuntia ennen moottorin sammuttamista. Hajoaako turbo herkemmin, kun kyseistä 30 sekunnin tyhjäkäynti ei toteudu tässä tapauksessa.

Tapio Ketonen:

Autolla ei käytännössä jouduta tilanteeseen, jossa täydestä vauhdista ja kuormituksesta pysähdyttäisiin välittömästi. Ennen pysähtymistä joudutaan yleensä ajamaan jonkin matkaa moottorijarrutuksella, ja tällöin turbon läpi kulkee pelkkää ilmaa, joka on toki hieman lämmennyt palotilojen ja pakosarjan jälkilämmöstä. Tämä jäähdytys riittää pudottamaan ahtimen lämpötilan turvalliselle tasolle.

Turbon lämpötilahan riippuu oleellisesti siitä, miten moottorista otetaan tehoa. Jos liikutaan suurimman tehon tietämissä, silloin turbo on hyvin kuuma, käytännössä punahehkuinen. Tästä tilanteesta moottoria ei tietenkään sovi pysäyttää. Jos lämpöä pois johtava pakokaasujen virtaus, mahdollinen nestejäähdytys ja voiteluöljyn kierto pysähtyvät turbon ollessa tulikuuma, lämpö johtuu laakereihin ja voitelukanaviin, ja öljy palaa niihin aiheuttaen karstaa. Kuumuus voi myös vaurioittaa laakereita. Öljykanavien karstoittuminen heikentää voiteluaineen kiertoa, joten tämäkin voi lyhentää laakeroinnin ikää.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.