Kysymys:

Jatkoa tuohon STOP-merkkiasiaan. Joissain kohdissa, mm. Rissalan lentokentällä, on STOP-merkki ja valkoinen viiva sijoitettu sellaiseen paikkaan, ettei ole mitään hyötyä pysähtyä viivalle, koska siitä ei näe yhtään mitään sinne risteykseen. Sen sijaan 5-10 metriä viivan taakse kun ajaa, niin voi pysähtyä ja nähdä turvallisesti molempiin suuntiin. Eikä muuten ole ainut "väärin" sijoitettu valkoinen viiva...

Tapio Ketonen:

Näin valitettavasti on asia. Maalarit maalaavat usein vain kaavamaisesti eli saamansa metrimäärän päähän sen viivan, vaikkei paikasta näkisikään mitään. Tehdään kuten kosketään riippumatta siitä, onko hommassa järkeä.

Aivan samanlaista touhua oli tuolla kotipuolessa maalla useita vuosia sitten tienpäällystys. Paikallinen sorafirma oli laittanut kahteen risteykseen asfaltin, se kevytpinnoite, oliko sen nimi SOP vai mikä, kun ei kestänyt telirekkojen kääntyilyä.

No, sitten tuli aika uusia se SOP-pinnoitus. Olisi voinut olettaa, että niissä asfalttikohdissa olisi se parempi ja täysin ehjä pinnoite jätetty näkyviin, mutta vielä mitä! Joka paikkaan, myös asfaltin päälle, levitettiin prikulleen saman paksuinen sepelipinnoite, joka sidottiin sillä pikiliuoksella. Niinpä asfaltoitujen kohtien reunoihin saatiin hemmetinmoiset hyppyrit. Ne eivät kestäisi rekkojen kurvailua, jos rekat vielä niistä risteyksista kääntyilisivät. Valtion tiehomissa järjen käyttö lienee kiellettyä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.