Kysymys:

Autoihin on vuosien saatossa tullut monia turvallisuutta parantavia järjestelmiä. Mielestäni ajonvakautus yhdistettynä tietenkin ABS-jarruihin on yksi niistä järjestelmistä, jotka todella parantavat ns. aktiivista turvallisuutta, eli estävät suistumisia ja kolareita. Onko Ketosella tilastotietoa tämän väitteen tueksi. Järjestelmänhän pitäisi estää auton pyörähtäminen ja sitä kautta paha hallinnan menetys, joka monessa tilanteessa voi aiheuttaa jopa kuolemaan johtavan onnettomuuden.

Olen mielestäni lähiaikoina nähnyt jossain tilaston, jossa suistumisonnettomuuksien määrän sanottiin merkittävästi vähentyneen. Olisiko tästä tilastofaktaa? Onkohan vielä tutkittu ajovakautuksella varustetuille autoille sattuneiden suistumisonnettomuuksien määrää verrattuna niihin autoihin, joista järjestelmä puuttuu.

Tapio Ketonen:

En vielä ole nähnyt sellaista tilastotietoa, joka olisi suoraan osoittanut ajonvakautuksen vaikutuksen suistumisonnettomuuksien määrään. Ajonvakautus on ollut pakollinen henkilöautoissa 1.11.2011 alkaen, ja tätä ennen sillä varustettujen autojen osuus Suomen automyynnistä oli varsin pieni. Todennäköisesti asia alkaa tulla näkyviin tilastoissa lähivuosina. Tilastot tulevat aika pitkällä viiveellä.

Saksalainen Auto Motor und Soprt julkaisi juuri tammikuussa jutun autojen kehityksestä 40 vuoden ajalta. Tuona aikana kuolemaan johtaneet onnettomuudet ovat vähentyneet 16 665:stä vuonna 1974 vuoden 2013 lukuun3 300. Samaan aikaan poliisille ilmoitettujen onnettomuuksien määr on laskenut 367 728:sta 299 637:ään. Käyrässä selviä turvallisuuden nopeamman paranemisen kausia esiintyy muutamia vuosia uudistusten tulon jälkeen. Näin on käynyt mm. vuonna 1976 voimaantulleen turvavyöpakon, 1979 ABS-jarrujen käyttööntulon ja 1982 tulleiden turvatyynyjen yeistymisen jälkeen. Ajonvakautus alkoi yleistyä 1995, mutta sen vaikutus ei näy samanlaisena notkahduksena kolarikäyrässä kuin nuo edelliset.

Sinänsä autojen turvatekniikan kehittyminen on näkynyt Saksan onnettomuusluvuissa aivan selvästi. Tuona aikana henkilöautokanta on noussut 19:stä miljoonasta 42,6 miljoonaan. Nopeusrajoituksiakin on lisätty, mutta ei kovin merkittävästi.

Suomessakin liikenneturvallisuus on parantunut. Vuonna 1973 liikenteen kuolonuhrien määrä oli hieman yli tuhat, viime vuonna kuoli 258 ihmistä. Jos kehitys olisi ollut yhtä hyvä kuin Saksassa, luvun olisi pitänyt olla alle kaksisataa.

Suomessa väitetään kovin mielellään parannuksen johtuvan nopeusrajoitusten tiukentamisesta. Noinkohan sittenkään? Olisikohan autojen parantuneella turvallisuudellakin jonkinlainen osuus asiaan?

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.