Kysymys:

Miksi autojen heijastimella toteutetut sumuvalot lähettää melkoisesti hajavaloa ylöspäin? Toisinsanoen valokuvion yläreunan yläpuolellakin ilmenee häikäiseviä valonsäteitä. Tämä kummastuttaa koska esim. hyviä lähivalokuvioita pystytään toteuttamaan polttimon ja heijastimen yhdistelmällä, ilman mitään peltivarjostimia polttimon ympärillä. Olisiko tällä hajavalolla jokin valaisutekninen tarkoitus? Enkä nyt tarkoita niitä kaikkein heikompia valaisimia joilla ei ole muuta tarkoitusta alunperinkään kuin olla varusteluettelon lisänä.

Tapio Ketonen:

Eiköhän se hajavalo lähde valaisimista siksi, että sen määrää ei ole rajattu kovin tiukasti. ECE-valomääräykset vaativat, että valorajan yläpuolellekin pitää lähteä valoa yksi candela, joten aivan pimeältä sumuvalo ei voi yläviistoon näyttää. Sumuvalot ja määräykset niiden valon jakautumisesta ovat vanha asia, ja takavuosina tekniset vaatimukset hajavalolle eivät olleet kovin tiukat. Esimerkiksi kaasupurkausperiaatteella toimivien lähivaojen hajavalon määrä on rajattu erittäin tiukaksi. Niinpä valonheittimien suunnittelijat ova tmenneet aidan matalimmasta kohdasta yli. Miksi tuhaan tehdä parempaa kuin määräykset vaativat!

Hajavalo on etenkin sumuvalossa hankala ja haitallinen asia vastaantulijoiden lisäksi myös auton kuljettajalle, sillä se heijastuu sumupisaroista tai lumihiutaleista kuljettajan silmiin ja heikentää näkyvyyttä. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.