Kysymys:

Skoda suositta käytettäväksi FSI-moottorissa 98 oktaanisata bensiiniä. Onko tutkittu, mikä ero 98 oktaanisen käytöllä on 95 oktaaniseen verrattuna moottorin toimintaan ja tehoon?

Tapio Ketonen:

Suomen olosuhteissa ei 98-oktaanisen käytöllä saavuteta Volkswagen-konsernin FSI-moottoreissa sellaisia etuja, jotka olisivat mitenkään käytännössä havaittavissa tai mitattavissa. Saksan baanoilla tilanne on toinen, huippunopeutta ilmiesesti saavutettaisiin hieman enemmän.

FSI-moottorin puristussuhde on korkea, ja kovassa kuormituksessa moottori saattaa ryhtyä nakuttamaan eli hehkusytyttämään. Moottorin säätöjärjestelmä saa tästä tiedon nakutustunnistimelta, ja se vähentää tehoa lämpötilan laskemiseksi.

Moottorin täyttä tehoa ei Suomessa voi käyttää muutamaa sekuntia pitempään yhtä soittoa, ellei vedä isoa ja raskasta perävaunua. Siksi tuon kalliimman bensan käytöstä ei ole hyötyä.

Viimevuotisessa testissämme (Tuulilasi 10/2006) VW Golf 1.6 FSI antoi tehodynamometrilla kaksi kilowattia enemmän huipputehoa 99-oktaanisella kuin 95-oktaanisella. Maantiellä mitatuissa suoritusarvoissa ei ollut mitään eroa, ei liioin kulutuksissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.