Kysymys:

Naapureiden kanssa on mietitty, mikä mahtoi olla viimeinen Suomessa myyty rattivaihteinen auto? Jätetään laskuista pois automaattivaihteiset ja yksin kappalein tuodut harrasteautot. Ääniä ovat tähän mennessä saaneet Saab 96, Peugeot 504, Wartburg 353 ja maaseudun taksit kolmen hengen etupenkkiversioina.

Tapio Ketonen:

Saab 96:n valmistus loppui vuoden 1980 alussa. Se oli loppuun saakka varustettu rattivaihteella. Viimeiset Peugeot 504:t rekisteröitiin 1982, ja taisipa 504 olla loppuun saakka rattivaihteella varustettu. Wartburgien myynti loppui 1989, mutta Warressa oli jo loppuaikoina lattiavaihde. Maaseudun taksimersut olivat jo 80-luvulla erillisin etuistuimin ja lattiavaihteella varustettuja. Mielestäni W123-mallisarjaa ei saanut kolmen hengen etupenkillä, kuten edeltäjää eli w115-sarjaa.

Myös Toyota Hiacessa oli vuoteen 1989 saakka rattivaihde, ja taisi jossakin muussakin pakussa olla likimain yhtä pitkään rattivaihde. 

Arvelisin kuitenkin, että viimeinen rattivaihteella varustettu auto saattaisi olla ollut jokin amerikkalainen. Tosin siinä on tuolloin tainnut olla automaattivaihteisto.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.