Kysymys:

Nykymoottorien karstoittumisesta tuli mieleen, että saattaako ERG-venttiili aiheuttaa suorasuihkutusmoottoreissa imuventtiilien karstoittumista? Epäsuorassa polttoaineen syötössä imuventtiilit puhdistuvat polttoaine-ilma -seoksessa, mutta suorassa suorasuihkutuksessa näin ei käy.

Muistan nähneeni erään yleisteknisen aikakauslehden käyttötestissä olleesta Mitsusta hurjan näköisiä kuvia karstoittumisesta.

Tapio Ketonen:

Muistat väärin. Tuulilasissa niitä kuvia julkaistiin, koska itse avautin sen Mitsubishi Carisma GDI:n moottorin. Mutta karstoittuminen on kyllä suorasuihkutuksen ongelma juuri tuosta mainitsemastasi syystä. Ilmeisesti se ei kuitenkaan ole nykyisissä mottoreissa kovin paha ongelma. Kysein asiasta viime kesänä Audin tekniikkapäivillä Saksassa asiantuntijoilta, mutta he eivät ainakaan myöntäneet, että tällaisia ongelmia ilmenisi.

Sen voin toki tunnustaa, että se Mitsun koneen avaaminen ei ollut mikään sattumanvarainen teko. Saimme näet vihjeen, että tällaisia ongelmia oli noissa ensimmäisissä suorasuihkuissa havaittu. Sen sijaan selvittämättä lienee vieläkin, mikä tuon karstoittumisen käytännön vaikutus on. Ehkä huipputeho laskee, mutta sitä tuskin normaalissa ajossa havaitsee.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.