Kysymys:

Ostin uuden auton ja yksi kriteereistä oli vähän kuluttava moottori jota myyjäkin kehui. Yhdistelmäkulutukseksi mainitaan 5,2 l. No käytäntö on näyttänyt että kulutus on n.2l enemmän, ajoi vaikka kuinka nätisti. Eikös tässä ala olla petoksen merkit ilmassa? Ajatellaan että auton elinkaaren aikaan ajetaan 500 000km , niin meikäläisen laskuopin mukaan bensaa palaa 10 000 litraa enemmän kuin mitä kauniissa mainoksissa luvataan. Tämän päivän bensanhinnoilla 1,65 e se tekee 16500e. Eli samaa luokkaa kuin se uusi auto jonka ostin. Ai niin juuri valtio päätti taas nostaa bensan hintaa.

Tapio Ketonen:

Et ole ainoa, joka ei ole ymmärtänyt, mistä EU-kulutuksissa on kysymys. Ne lukemathan tarkoittavat, että kun tarkoin määritellyissä laboratorio-olosuhteissa ajetaan dynamometrillä tarkoin määrätyn ajo-ohjelman mukaisesti määrättyjä ajovastusarvoja käyttäen, näin saatu kulutuslukema on tiettyjen toleranssien puitteissa tuo ilmoitettu lukema. Piste. Eikä mitään muuta.

Missään ei sanota, että EU-kulutuslukemilla pitäisi olla mitään tekemistä auton todellisen kulutuksen kanssa. Todellisessa elämässä päästään vain harvoin edes lähelle noita EU-lukemia.

Seuraavassa Tuulilasin numerossa julkaistaan Volkswagen Golfin 30 000 km Kestotestin loppuarvostelu. Testin keskikulutus oli 29 % suurempi kuin autolle ilmoitettu yhdistetty EU-kulutus.

Kysymyksessä on omituinen ja kaikkien - jaa, no ainakin kaikkien edes vähän asioista perillä olevien - tietämä petos. EU-komissio ja Euroopan parlamentti antavat säädöksiä autojen hiilidioksidipäästöjen raja-arvoista. Päästöt taas mitataan menetelmällä, jonka kaikki tietävät antavan täysin valheellisia tai ainakin käytännölle vieraita tuloksia. Valmistajat optimoivat autojen moottorit ja välitykset siten, että virallinen mittaustapa tuottaa mahdollisimman hyviä tuloksia. Kukaanhan ei kysele, mitä autot tosielämässä kuluttavat.

Aivan sama tilanne on muiden päästöjen suhteen. Ne mitataan saman ajosyklin aikana kuin kulutus. Kukaan ei mittaa, mitä pakoputkesta tulee silloin, kun autolla ajetaan 200 km/h Saksan autobaanalla. Eikä se ketään kiinnostakaan, ei ainakaan saksalaisia, vaikka heille ne saasteet ensisijaisesti menevät hengitettäviksi.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.