Kysymys:

Seuraavanlainen havainto. Jos matka sisältää moottoritietoajoa vaikkapa vain 100 km, niin öljytikussa näkyy selvä pinnan lasku. Esim. Lahti-Helsinki matkalla pinta laskee max-min -välillä noin viidenneksen. Lahdesta Pohjois-Suomeen ajaessa öljyn taso ei muutu. Pikaisesti laskettuna öljyä kuluisi litratolkulla per 1000 tkm, kun max-min -väli on 1.3 litraa. Autona Avensis 1.8 VVTi vm. 2001, jossa mittarissa melko tarkalleen 100 tkm. Olisko tässä nyt se kuuluisa männänrengasvika vai joku muu? Näkyviä vuotoja ei ole. Mitä asialle kannattaisi tehdä?

Tapio Ketonen:

Kyllähän moottorissa tieenkin on jotakin vikaa, sillä öljyn ei pitäisi aivan noin vauhdikkaati hävitä. Toki on normaalia, että suuremmilla kierroksillaöljyä kuluu enemmän. Vaikuttaisi siltä, että männänrenkaat eivät suurilla kierroksilla pysty hoitamaan tehtäväänsä eli kaapimaan liikoja öljyjä sylinterien seinämiltä. Sitä siis jää mäntien yläpuolelle palamaan.

Mitä siis pitäisi tehdä? Teoriassa tietenkin moottoriremontti, eli avata moottori ja tutkia männänrenkaiden ja sylinterien kunto, mitata sylinterien pyöreys ja tarvittaessa koneistaa eli porata sylinterit seuraavaan ylikokoon ja asentaa uudet ylikokomännät. Jos vika on vain männänrenkaissa, silloin riittää niiden uusiminen. Tietenkin samalla joudutaan uusimaan paljon muutakin, mm. suuri määrä tiivisteitä sekä yleensä ainakin kannenpultit, usein myös kiertokangenpultit. Kaikkiaan siis pitäisi korjata ja uusia tavaraa niin paljon, että kustannukset nousevat varsinkin korjaamolla teetettynä useampiin tuhansiin euroihin.

Noin siis teoriassa. Käytännössä tuollaisiin remontteihin ryhtyminen ei oikein tunnu järkevältä. Auton arvo ei niiden ansiosta juurikaan nouse. Järkevämmältä tai ainakin edullisemmalta tuntuisikin ajaa se Helsinki-Lahti-Heinola-väli vähän hitaammin eli vaikkapa enintään satasta. Ja jos se nyt kerta kaikkiaan pitää ajaa kovempaa, niin sitten pitää varautua öljyn lisäämiseen. Remontti tuskin onnistuu tuhannella eurolla, mutta sillä rahalla lisää öljyä perin monta litraa. Vasta silloin, kun öljyä alkaa kulua liikaa hitaammillakin nopeuksilla, korjaaminen tulee ajankohtaiseksi. Eli öljykannu peräkonttiin ja öljymäärän tarkastus useammin. Joissakin tapauksissa myös jäykempiä öljyjä kuluu vähemmän. Käyttöohjeissa suositelluissa viskositeettiarvoissa pitäisi kuitenkin pysytellä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.