Kysymys:

2kk sitten ostin/vaihtokauppa autoliikkeeltä käytetyn auton (75tkm, vm 2008,Nissan Note 1,4)..
Huolto (74tkm) ja katsastus OK. Ajoin autoa n.2500 km. Viikko sitten jäähdytysnesteen varoitusvalo paloi ja samantien oli laitettu jäähdytysnestettä. Sen jälkeen jouduin laittamaan nestettä 3-4 kertaa (neste haihtui jatkuvasti koko viikko)
Autoliikkeen korjaamo teki päätöksen: sylinterin kannentiiviste on pakko vaihtaa.... Remontointi maksaa 1.400 e!
Puolet liike lupasi maksaa..

Eikö olisi rehellistä että autoliike maksaisi remontti kokonaan?!
Kuinka kauan sylinterin kannentiivisteen pitäisi yleensä kestää?

Tapio Ketonen:

Kuluttajansuojalain (20.1.1978/38) 5. luvun pykälä 15 määritelee asian aika selvästi: 

Virheellisyyden määräävä ajankohta

Tavaran virheellisyyttä on arvioitava sen perusteella, millainen tavara on ominaisuuksiltaan vaaranvastuun siirtyessä ostajalle. Myyjä vastaa virheestä, joka tavarassa on ollut tänä ajankohtana, vaikka virhe ilmenisi vasta myöhemmin.

Virheen oletetaan olleen olemassa vaaranvastuun siirtyessä ostajalle, jos se ilmenee kuuden kuukauden kuluessa tästä ajankohdasta, jollei toisin osoiteta tai oletus ole virheen taikka tavaran luonteen vastainen.

Jos kannentiiviste menee kahden kuukauden kuluttua auton ostamisesta, siinä on varmasti ollut vikaa jo ostohetkellä, ja silloin vian korjaaminen kuuluu myyjälle. Tällaisessa tilanteessa ostajalla ei ole minkäänlaista omavastuuta. Ainoastaan jos myyjä pystyy osoittamaan, että vika on aiheutunut auton vääränlaisesta käytöstä, silloin vastuu on ostajalla. Tuon osoittaminen on aika vaikeaa.

Ensimmäiseksi kannattaa kääntyä myyjän puoleen ja tutustuttaa hänet Kuluttajansuojalain 5. luvun 15. pykälään. Jos hän on edelleen sitä mieltä, että korjauksesta laskutetaan, niin sitten kannattaa kääntyä kuluttajaneuvonnan puoleen. Lisätietoja löytyy tuolta: www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/kuluttajaneuvonta/kuluttajaneuvoja

Kannentiivisteen kestoikää ei oikein voida määritellä tarkasti, mutta ei sen vuotaminen vielä noilla vuosilla ja kilometreillä ole normaalia. On paljon puoli miljoonaa kilometriä ajettuja autoja, joissa kantta ei ole koskaan avattu. Yleisin syy tiivisteen vuotamiseen on ylikuumeneminen, joka taas useimmiten johtuu nestemäärän vähenemisestä.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.