Kysymys:

Audi 80 1,8s vm.87.Bensan suositus ollut muinoin 98,mutta nyt tankataan 95e. 280 000 ajetun moottorin arvot eivät kaiketi ole samat kuin uutena, joten mikä olisi sopiva sytytysennakko. Ps.Kilistää kun viitosella painaa kaasun pohjaan.

Tapio Ketonen:

Miksi autolla pitäisi ajaa polttoaineella, joka ei siihen sovi? Huoltoasemilla myydään 98-oktaanista, joka on tuohon Audiin oikea aine.

Työpaikalla ei ollut enää tuollaisen historiallisen auton säätöarvokirjoja. Yritän katsella, josko omiin arkistoihini olisi sellainen opus jäänyt ja lisäilen sitten tietoa tänne. Jos joku lukija sattuu tuon ennakkoarvon tietämään, niin laittakaapa kommentiksi!

Kyllähän liian matalaoktaanisella bensalla kone kilkattaa, kun kaasu painetaan pohjaan. Osasyy voi myös olla koneen karstoittuminen. Kilinä ei välttämättä lopu säätämällä sytytys myöhäisemmälle, mutta se on ainoa keino, jolla sitä voisi yrittää saada vähenemään. Toki karstan poistaminenkin voisi hetkeksi auttaa, mutta sitä, miten se tehdään halvalla ja nopeasti, en aio nyt näin julkisesti kertoa, koska asiaan liittyy hieman riskejä.

Päivitystä vanhoista arkistoista:

Audi 1.8 S:ssä on 1 781-kuutioinen moottori, sen tyyppimerkintä on NE. Moottorin puristussuhde on 10,0:1, eli aika korkea, ja valmistajan mukaan oktaanitarve on 98. Moottori on varustettu Keihin I 26 - 30 DC -kaasuttimella.

Sytytysjärjestelmä on Boschin tekoja, katkoja on elektroninen ja toimii Hall-anturilla. Sytytyksen perusennakko on 18 ° ±1 ° käyntinopeudella 900 r/min ±50 r/min. Tämä säädetään poikkeuksellisesti alipainesäätimen letku kiinnitettynä. Keskipakosäätimen toiminnan tarkastamiseksi ennakolle on annettu oikeat arvot eri kierroksilla. 900-1100 r/min kohdalla keskipakosäätimen aikaansaama lisäennakko on 0 astetta, 2 400 r/min kohdalla 14-19 astetta ja 4 700 r/min kohdalla 22-26 astetta. Alipainesäätimen tuottama suurin ennakko on 13-15 astetta.

Noiden tarkastaminen on tärkeää, koska löystyneet keskipakosäätimen jouset aiheuttavat väärän, yleensä liian suuren ennakon, ja tämäkin voi aiheuttaa nakutusta. Alipainesäätimen kohdalla on yleisempää, että sen kalvo on rikki, eikä säädin toimi lainkaan. Varsinkin Opeleissa tätä vikaa on esiintynyt aika usein, mutta osaa se vaiva tulla muihinkin merkkeihin.

Mikä sitten ennakon pitäisi olla, jos ajetaan 95-oktaanisella? En osaa sanoa. Ilmeisesti hieman tehtaan arvoja myöhäisempi sytytys voisi auttaa, mutta ei sekään poista perusongelmaa eli liian aikaista syttymistä ja sen aiheuttamaa nakutusta. Myöhäisempi sytytys heikentää moottorin toimintaa ja taloudellisuutta, joten kulutus kasvaa. Ainoa järkevä teko on siis tankata 98-oktaanista.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.