Kysymys:

Tämä on vähän laaja kysymyskokonaisuus, mutta näkemyksesi siitä varmasti kiinnostaa autoihmisiä yleisemminkin.

Bemarissani on 4,4-litrainen V8, ja ikää autolla on 10 vuotta. Mittarissa on 182 000 km. Ajotietokoneen mukaan sytytystulpat tulevat vaihdettaviksi 16 000 kilometrin päästä. Moottori kehrää hienosti eikä auto kärsi tehon puutteesta. Tosin joskus kylmäkäynnistyksessä syksyllä esiintyi pientä käynnin epätasaisuutta ennen kuin moottori oli lämmennyt. Katsastuksessa obd-mittauksessa kävi ilmi, että toisioilmajärjestelmässä on häiriö, ja kävin sen takia huollossa. Tyhjäkäynnin täristys liittyikin mitä ilmeisimmin toisioilmajärjestelmään, lisäilmapumppu oli hajonnut.

En ole vaihdattanut sytytystulppia vielä, koska ei ole mitään viitteitä siitä, että tulpissa olisi jotain vikaa, vaikka ne lähestyvätkin käyttöikänsä loppua. Toki vaihtaisin heti, jos olisin varma, että tulppien vaihdosta etukäteen olisi jotain todellista hyötyä, mutta mikään ei viittaa siihen, vaan auto kulkee hienosti ja lähtee kuin palmun alta, vaikka olisi seisonut useita päiviä ulkona pakkasessa.

Vaikuttaako muuten sytytystulppien ikä auton polttoaineenkulutukseen? Entä voiko kahdeksansylinterisessä käydä niin, että moottori käy huomaamatta vajailla sylintereillä? Jos sellaista tapahtuisi, eikö siitä pitäisi tulla vikailmoitus?

Pidän autostani hyvää huolta, mutta toisaalta harkitsen tarkkaan, kannattaako joitakin osia vaihdattaa ennen aikojaan, jos niissä ei ole ilmennyt mitään vikaa. Sama juttu määräaikaishuoltojen kanssa: ajotietokoneen mukaan seuraavaan öljynvaihtoon on vielä 7000 km, ja sen mukaisesti olen jo varannut seuraavan ajan huoltamolle.

Tämä on yleisempikin autojen huoltoon liittyvä kysymys: noudattaako valmistajan määrittelemää huolto-ohjelmaa ja auton omia viestejä vai naapurin Peran vinkkejä, että Longlife on huijausta ja öljyt pitäisi autoon kuin autoon vaihtaa vähintään 15 000 kilometrin välein. Minulla on nyt tulossa noin 35 000 kilometrin huoltoväli, kun auton tietokone on sellaista näyttänyt ja synteettistä 5w30-öljyäkin on matkan varrella lisätty litrakaupalla.

Tapio Ketonen:

Toisioilmajärjestelmä ei vaikuta mitenkään moottorin käyntiin, sillä se ainoastaan työntää pakosarjan kautta pakoputkistoon puhdasta ilmaa kylmäkäynnistyksen jälkeen ensimmäisten 30 sekunnin ajan. Tällä on tarkoituksena saada katalysaattori aloittamaan toimintansa nopeammin. Se polttaa palamattomia hiilivetyjä ja hiilimonoksidia eli häkää, ja kun alkuvaiheessa moottori saa rikkaampaa seosta. lisäilmalla yritetään tehostaa tätä palamista.

Koko homma liittyy Euro 3 -päästövaatimusten omituisuuteen eli siihen, että päästömittaus aloitettiin vasta 30 sekunnin tyhjäkäynnin jälkeen, sitä ennen pakokaasut päästettiin mittauslaitteistosta ohi. Katalysaattorin käynnistymisen nopeuttaminen vähensi varsinaisella mittausjaksolla syntyvien päästöjen määrää.

Sytytystulppien käyttöikä on kasvanut tuntuvasti, kun autoissa siirryttiin lyijyttömään bensiiniin 90-luvun alussa. Aiemmin polttonesteen sisältämät lyijy-yhdisteet muodostivat kaikille pinnoille, myös sytytystulppien sisään, sähköä johtavaa likakerrosta, jota pitkin kipinä pääsee karkaamaan runkoon muodostamatta kipinää tulpan kärkivälissä. Tällaista sähköä johtavaa karstaa syntyy edelleenkin, joten tulpat on edelleen uusittava määrävälein. Lisäksi lämpötilavaihtelut tekevät aikaa myöten tulppien posliinieristeisiin pieniä halkeamia, joita pitkin sytytysjännite pystyy karkaamaan.

Kahdeksansylinterisessä moottorissa on vaikea huomata yhden tai kahden sylinterin ajoittaista pätkimistä. Se kuitenkin heikentää tehoa ja nostaa kulutusta. Ongelma ei välttämättä saa aikaan minkäänlaista vikailmoitusta, eikä moottorin vikavalokaan syty, jos vaivat eivät saa pakokaasupäästöjä tai lähinnä tarvittavia seossäätökorjauksia nousemaan epänormaalille tasolle. 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.