Kysymys:

"Bio-Energinen polttoainesäästäjä -puikko on käsitelty tuottamaan Bio-Energisen kentän. Tämä mahdollistaa, että BE pääsee muuttamaan polttoainemolekyylin hiilivedyn rakennetta. Tämä taas johtaa täydellisempään palamiseen sekä puhtaampaan pakokaasuun. Puikko ei kehitä magneettista kenttää."http://www.ahv.fi/etusivu.php

Tuolla lisää infoa:http://www.facebook.com/pages/BE-Fuelsaver/229558420464458

Olisiko tuossa hyvä aihe ampua alas taas yksi "hirvipilli"...  Näitä ihmetuotteita ilmestyy markkinoille aika ajoin ja autoilijat ostaa niitä.

Tapio Ketonen:

Tämä tuote oli Iltalehden "testissä" jokunen vuosi sitten:http://www.iltalehti.fi/autot/2009093010296327_au.shtml

Testiin kiinnitti huomiota myös Julkisen sanan neuvosto:http://www.jsn.fi/paatokset/4192-sl-09/?year=2009http://www.iltalehti.fi/autot/2009110910568173_au.shtml

Tuolta Facebook-sivulta käy ilmi, että lisävahvistusta oli saatu Abu Dhabissa 28. ja 29. tammikuuta tänä vuonna ajetulla testillä, jossa TÜV Süd Middle Eastiin edustajat olivat olleet todistamassa testiajoa, jossa oli saavutettu peräti 14,44 % ja 15,32 % säästöt. Mittausajot on tehty vuosimallin 2005 BMW 316 ti -autolla. Tiedot autosta ovat epämääräiset, mm. vaihteistosta todistuksessa on merkintä Automatic/Manual. Mikähän se sellainen oikein on?

Erikoisinta tuossa on, että ns. referenssi- eli vertailuautona on käytetty Nissan Tiidaa, ei siis samanlaista kuin varsinainen mittausauto.Referenssiauton avulla on osoitettu, että mittausajokertojen välillä olosuhdemuutoksen vaikutus on ollut vain 2,5 %. Kaikkiaan tuo todistus ei ainakaan minua vakuuttanut.

Amerikkalaistyylinen markkinointi yrittää aina iskeä myös Euroopan markinoille, ja yllättävän paljon täältäkin löytyy niitä, jotka haluavat laittaa rahansa ihmetuotteisiin. Kannattaisi kuitenkin muistaa, että jos nämä ihmetuotteet todellakin toimisivat kuten luvataan, ne olisivat olleet jo kauan autoissa vakiovarusteina.

USA:ssa liittovaltion kauppakomissio FTC (Federal Trade Commission) on yrittänyt estää aggressiivisimpien markkinoijien myyntitouhuja, mutta virkakoneisto on tähän liian kankea. Kun sitten lopulta markkinoijalle on asetettu markkinointikielto muutaman miljoonan dollarin uhkasakon tukemana, sama tuote ilmestyy myyntiin uudella nimellä uuden yrittäjän kauppaamana.

FTC:n palvelin oli juuri nyt alhaalla, mutta laittakaapa Googleen haku "ftc fuel saver", niin ruutuun tulee aika mielenkiintoista tietoa, ja se on nimenomaan oikeaa tietoa ihmelaitteiden tehosta.

Markkinoinnissa käytetään myös käyttäjien todistuksia kulutuksen vähenemisestä. Tämä on erittäin epäluotettava keino. Kun autoilijalle kerrotaan, että kokeilepa nyt, miten paljon kulutus vähenee tämän laitteen avulla, käytännössä jokainen muuttaa ajotapaansa hieman siistimmäksi. Näin saavutetaan aika mittaviakin säästöjä. Ne eivät kuitenkaan ole laitteen vaan ajotavan muutoksen ansiota, samaan tulokseen päästään ilman ihmelaitettakin.

Noilla myyjän nettisivuilla ei ole linkkejä mm. seuraaville mielenkiintoisille, puikkojen kotimaasta peräisin oleville sivuille:

http://www.scienceblogs.de/kritisch-gedacht/2011/11/befuelsaver-kritisch-gedacht-hilft-new-generation-bio.php

http://www.news.at/articles/1146/95/312323/be-fuelsaver-spritsparstift

http://auto.oe24.at/thema/BE-Fuelsaver-Spritspargeraet-bringt-keine-Einsparungen/46734322

Lisätietoa polttoaineesäästön ihmeistä voi lukea esim. Wikipediasta:

http://en.wikipedia.org/wiki/Fuel_saving_device

 

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.