Kysymys:

Miksi suomessa ei tehdä läheskään kaikki takaisinkutsukampanjoita mitkä kuuluisi tehdä ja ovat lakisääteisiä? Tässä linkissä Suomessa tehdyt kampanjat: http://www.ake.fi/ake/akerecall

Ja tässä ne mitkä lain mukaan olisi pitänyt tehdä. http://www.autoliitto.fi/testit_ja_ajoneuvot/takaisinkutsukampanjat

Kuka korvaa kun sattuu vahinko tai auto menee rikki eikä kampanja ole enää voimassa? Entäs kun autoni ei mene läpi katsastuksessa vaikkapa Saksassa? Maksaako maahantuoja jälkikäteen tekemättömät kampanjat?

Mille viranomaiselle asia kuuluu, koska turvallisuudesta on kysymys?

Terveisin Arja Autoilija

Tapio Ketonen:

Takaisinkutsujen valvonta kuuluu Trafille eli Liikenteen turvallisuusvirastolle, jolle siirtyivät AKE:n eli Ajoneuvohallintokeskuksen tehtävät vuoden alusta.Trafi hoitaa yhdessä maahantuojien kanssa takaisinkutsukampanjat. Maahantuojan velvollisuus on ilmoittaa Trafille sellaiset kampanjat, jotka ovat liikenneturvallisuuden kannalta oleellisia. 

Mainittakoon, että noilla Autoliiton sivuilla olevilla takaisinkutsulistoilla ovat kaikki Saksan autoliiton ADACin tietoonsa saamat takaisinkutsut. Ne eivät suinkaan kaikki ole mitenkään pakollisia eivätkä liikenneturvallisuuteen vaikuttavia. Sen sijaan AKEn eli Trafin listoilla olevat ovat sellaisia.

Ongelmana on, että AKE:n listoilta puuttuu myös noita turvallisuuden kannalta oleellisia takaisinkutsuja. Esimerkiksi Mercedes-Benz W211:n eli edellisen E-luokan sähköhydraulisen jarrujärjestelmän ongelmien takia valmistaja antoi kaksikin takaisinkutsua, joiden seurauksena koko jarrujärjestelmä vaihdettiin, joihinkin autoihin jopa kahteen kertaan. Veho ei kuitenkaan katsonut aiheelliseksi ilmoittaa tästä takaisinkutsusta AKE:lle, ja niinpä tietoa tästä ei näy AKE:n luettelossa.

Katsastus Saksassa ei kuulu suomalaisten autojen ohjelmaan, suomalaiset autot katsastetaan Suomessa. Takaisinkutsukampanjoita ei yleensä valvota katsastuksessa, mutta periaatteessa näinkin voitaisiin tehdä, mikäli kysymys on todella turvallisuutta vaarantavasta viasta.

Kampanjoilla on yleensä jokin tietty aika, mutta useimmiten niihin liittyvät työt tehdään tarvittaessa jälkikäteenkin. Tosin tähän ei ole velvoitetta. Takaisinkutsukampanjoissa maahantuoja lähettää auton omistajalle ta haltijalle viestin, yleensä kirjeen, jossa pyydetään käymään korjaamolla hoitamassa asia. Mutta jos omistaja on heittänyt kirjeen lukematta roskiin, niin sehän on täysin autoilijan oma valinta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.