Kysymys:

Ketonen vois vähän "valistaa" lukijoita ja kertoa että pieni ero kuluneisuudessa ei estä kuleneempien laittamista taakse? Muutenhan "kierrätys" ei yleensä onnistu?

Vasta miljoonan kilometrin kokemuksella voin kertoa että ikinä perä ei ole lähtenyt vesiliirtoon, keula kylläkin muutaman kerran. Perä on helppo oikaista jos on joskus oppinut ajeleen takavetosella liukkaalla tai soralla, mutta keulan "lähtö" säikäyttää minuakin. Toisaalta pyrin vältteleen vesiliirtoa aina!

Tapio Ketonen:

Enpä olisi uskonut, että Joxakin vankan kokemuksen automiehenä vähättelee takapyöräluiston merkitystä. Tosiasia nimittäin on, että sen vaarallisempaa tilannetta ei ole kuin yllättävä takapyöräluisto täydessä vauhdissa eli vaikkapa satasessa.

Jos luiston alkamista osaa odottaa, tilanteesta voi selvitä, mutta jos luistelu alkaa aivan yllättäen, silloin käy huonosti. Vastaohjauksen ei tarvitse myöhästyä paljonkaan, kun se ei enää onnistu. Se luisto asfaltilla on äkkinäinen ja aivan erilainen hallittava kuin liukkaalla tai soralla. Näissä olosuhteissa luiston alku on pehmeämpi, ja homma pysyy helpommin käsissä.

Keulan lähtö luistoon voi säikyttää, mutta se on kuitenkin yleensä vähemmän vaarallinen tilanne, poislukien tietenkin sen, että keula on suuntaamassa kohti vastaan tulevaa rekkaa. Jos tilanne päättyy metsäänmenoon, keulassa on kuitenkin enemmän ruttausvaraa kuin kyljessä, ja kaikki turvalaitteetkin suojaavat parhaiten suorassa törmäyksessä.

Jos etupyörät joutuvat vesiliirtoon, tilanne ilmenee etuvetoisessa yleensä siten, että moottori ottaa kierroksia, kun pyörät sutivat tyhjää.Tilanteesta selviää pitämällä ratin suorassa ja keventämällä aavistuksen verran kaasua - ei siis jalkaa kokonaan pois kaasulta.

Renkaiden kuluneisuuden arvioinnissa voi toki käyttää ns. maalaisjärkeä. Kuluneisuuden näkee pelkällä silmälläkin, apuvälineenä voi käyttää kolikon reunaa, tulitikkua tai vaikka avaimenperässä olevaa millimetriasteikolla varustettua mittaa. Arviointia helpottaa myös renkaan urien pohjassa oleva kulumisvaroitin, joka on 1,6 mm muuta uran pohjaa ylempänä.

Niin kauan kuin renkaissa on urasyvyyttä yli 4 mm, noin millimetrin erolla ei mielestäni ole suurta merkitystä. Mutta tätä kuluneemmissa renkaissa ero ei saa olla noin suuri. Eikä niitä kumeja kannata aivan kaljuiksi ajaa, uusia renkaita saa varsin edullisesti, jos niiden ei tarvitse olla korkeimpien nopeusluokkien kumeja ja tavallista matalaprofiilisempia.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.