Kysymys:

Ostin 3kk sitten käytetyn Ford Focus 1.6 Trend 3d:n. Silloin mittarissa oli 58tkm (nyt 63tkm).

Nyt on ilmennyt vikaa auton vetonivelissä. Vian huomaa kiihdyttäessä yli 80km/h vauhdissa, silloin eturenkaat alkavat tärisemään. Aluksi luulin, että renkaiden painotus oli pielessä ja veinkin auton rengasliikkeeseen painotettavaksi. Siellä huoltomiehet sanoivat, että renkaiden painot olivat ok, mutta sisemmät vetonivelet ovat vuotaneet rasvat pihalle. Sanoivat että kyseessä on erittäin yleinen vika kyseisen merkin autoissa, ja minun kannattaa viedä auto takuuhuoltoon.

Tämän jälkeen vein auton valtuutettuun Ford liikkeeseen, jossa kyseinen vika myös todettiin. Mutta vastaus takuuhuoltopyyntöön oli kielteinen. Takuuaika on loppunut yli 4kk sitten, ja koska en ollut ensimmäinen omistaja, ei takuuajan pidennys onnistu.

Laitoin asiasta viestiä myös Fordin maahantuojalle. Viestissäni kerroin autoni tarkat tiedot ja vikakuvauksen. Mainitsin myös kaverini samanikäiseen autoon jo tehdystä saman vian takuuhuollosta. Sain seuraavanlaisen vastauksen:

"Pahoittelemme autonne vetonivelien vaurioitumista. Vetoakseleita koskevan tekniikan osalta voidaan todeta, että ne ovat autossa kulutukselle alttiina ja niiden laakerit ja nivelet kuluvat vähitellen väljemmiksi. Koska vetoakselien kulumiseen vaikuttavat mm. ajotapa ja tien laatu, vetoakseleille ei voida määritellä mitään keskimääräistä kestoikää tai kilometrimäärää. Esimerkiksi auton kiihdytykset käännettäessä ja pakkasella, kun rasvat ovat jäykkiä, nopeuttavat vetoakselien kulumista. Lisäksi renkaiden epätasapaino ja epäpyöreys rasittavat vetoakseleita.

Takuuajan jälkeen ei valitettavasti voida suorittaa täysin veloituksettomia korjauksia"

Mitä voin asialle oikein tehdä? En tahdo uskoa, että Fordin autoihin pitää uusia vetonivelet 60tkm välein. Eikö ns. tyyppivikojen pitäisi mennä takuuseen, vaikka takuuaika on päättynyt?

Tapio Ketonen:

Kyllähän Fordien sisemmät vetonivelet ovat olleet vuosikausia sutta ja sekundaa. Pakkasella niistä puristuvat rasvat pois, ja tilalle pääsee aikaa myöten kuraa ja muuta kuluttavaa. Ongelma on vaivannut Fordeja jo viime vuosituhannelta saakka, eikä nivelten rakennetta ole vieläkään parannettu. Fiksummissa Ford-liikkeissä osattiin sisänivelten suojakumit kiinittää liiman avulla, kun auto kävi ensimmäisessä huollossa.

Tuo saamasi vastaus on totta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä autosi vetoakselien sisänivelten kulumisen kanssa. Normaalisti useimpien autojen vetonivelet akselien molemmissa päissä kestävät vähintään 300 000 kilometriä, yleensä reilusti enemmänkin.

Valitettavasti sinun tapauksessasi maahantuoja on kuitenkin jo päässyt eroon kuluttajansuojalain mukaisesta virhevastuusta, koska olet ostanut auton käytettynä.

Jos olet ostanut auton liikkeestä, voit vaatia liikettä korjaamaan vetoakselit, koska kaupanteosta on noin vähän aikaa. Kuluttajansuojalain mukaan jos kaupanteosta on kulunut alle kuusi kuukautta, olettama on, että virhe on ollut tuotteessa jo kaupantekohetkellä, mikäli myyjä ei pysty muuta todeksi osoittamaan.

Jos sen sijaan olet ostanut auton yksityiseltä, niin ainoa keino on mennä Ford-liikkeeseen ostamaan uudet vetoakselit ihan omaan laskuusi. Tarvikekaupasta niitä sisäniveliä kun ei löydy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.