Kysymys:

Niin paljon kun autojen virallisista ja ei-virallisista kulutuslukemista nykypäivänä puhutaan, en silti ole löytänyt vastausta henkilökohtaisesti minua kiinnostavaan kysymykseen autojen kulutuslukemista.
Oma käyttöni on lähes yksinomaan pitkää matka-ajoa 80km/h ja 100km/h rajoitusten kantateillä. Kokemuspohjainen tuntemus on että vaikka autojen viralliset maantiekulutukset kyllä antavat suuntaa, eivät ne silti kerro koko totuutta autojen kulutuksestä tälläisessä ajossa.
Kysymys kuuluukin siis, mikä/mitkä nykyisin valmistettavista autoista tarjoavat pienimmän kulutuksen tasaisella nopeudella ajettaessa edellä mainituilla nopeuksilla?
Esimerkkinä mainittakoon että oman kokemukseni mukaan autot joiden kulutus on pieni normien valossa, eivät välttämättä ole taloudellisia matka-ajossa. Smart ja vastaavat pienet autot tuntuvat kärsivän erityisesti lyhyistä välityksistä tälläisissa nopeuksissa. Toisaalta raskaat ja isot autot(esim. BMW 500-sarja ja Volvo S80) joiden viralliset lukemat eivät anna odottaa paljoa, pystyvät toisaalta saavuttamaan poikkeuksellisenkin alhaisia kulutuksia, kun kiihdytysten puuttuessa painon merkitys pienenee.
Löytyneeköhän totuus siis jostain puolivälistä, esimerkiksi BMW:n 100-sarjalaisesta uudella 8-vaihteisella automaatilla?

Tapio Ketonen:

Kyllähän noita tasanopeuskulutuksia mitataan esimerkiksi Tuulilasin testeissä, mutta ei niillä ole kovin suurta käytännön merkitystä. Auto kun pitää jotenkin ensin saada siihen nopeuteen jota sitten pidetään tasaisesti.

Toinen juttu on, että aina siinä tasaisessakaan nopeudessa ei kuitenkaan pidetä sitä vauhtia tasaisena. On useita syitä, miksi joudutaan nopeutta muuttamaan, ja myös mäet vaikuttavat, samoin keli.

Normikulutukset mitataan dynamometrillä, joka jäljittelee tasamaalla ajoa, nopeus vaihtelee ohjelmoidun ajosyklin mukaisesti. Periaatteessa tasanopeusajossa pitäisi siis päästä aika lähelle ilmoitettuja EU-maantiekulutuksia. Ongelmana on, että normin mukainen mittausajo ajetaan käyttäen niin vähän tehoa kuin mahdollista. Käytännön ajossa näin ei pystytä ajamaan, ja silloin moottori siirtyykin epätaloudellisemmalle kuormitusalueelle. Ja jos käytetään autossa piileviä tehoreservejä painamalla kaasua syvemmälle, silloin vasta kulutus hyppääkin uusiin lukemiin.

Aika usein tasanopeusajossa automaatit ovat nykyisin manuaaleja taloudellisempia, koska automaattivaihteistoissa suurin vaihde on yleensä harvempi, ja tällöin moottori käy matalammilla kierroksilla, mikä on taloudellisempaa. Automaatti vaihtaa heti pois suurimmalta, kun voimaa aletaan tarvita enemmän, se ei vedätä liian suurella vaihteella kuten manuaali.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.