Kysymys:

Tuosta viimeisimmästä rengastestistä vielä. Miten olisi menestynyt nastoista riisuttu hakkapeliitta testissä. Onko tulos samansuuntainen kitkan kanssa?

Tapio Ketonen:

Varsinaisesti mitään erityisiä "kitkarenkaita" ei ole olemassa. Sellaisiksi sanotaan nastoittamattomia talvirenkaita. Talvirenkaan pidon saa nastoista riippumatta aikaan pääasiassa rengas. Nastat tuovat vain hieman lisää pitoa joissakin olosuhteissa. Esimerkiksi pehmeällä lumella nastoista ei ole mitään hyötyä, mutta märällä jäällä niiden vaikutus taas on ratkaiseva.

Talvirenkaan ominaisuudet saadaan aikaan ennen kaikkea karkealla kuvioinnilla, pehmeällä pintakumilla ja runkorakenteella. Kuluneen talvirenkaan pintakuviointi ei ole parhaimmillaan sulalla asfalttipinnalla. Suurin ongelma on kuitenkin runkorakenne.

Talvirenkaan runko on veltompi, koska paremman pidon aikaansaamiseksi rengas ei saa ohjautua yhtä terävästi ja tarkasti kuin kesärengas. Siksi ajokäytös pitävällä pinnalla on huonompi. Talvirenkaan lähtökohtana on se, että liukkaalla pito ei kuitenkaan ole niin hyvä, että terävä ohjautuvuus voisi toimia. Veltommalla käytöksellä saadaan ohjauksesta aiheutuvat sivuvoimat kasvamaan hitaammin, jolloin rengas ei hukkaa pitoaan liian nopeasti.

Eli se nastansa menettänyt Hakkapeliitta olisi testissä ollut suunnilleen yhtä huono kuin jo alunperin nastaton talvirengas.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.