Kysymys:

Olis renkaanosto edessä ja valintani on kitkarengas mukavuussyistä. Autoni on uudehko ja siinä on paljon ajoa helpottavia apulaitteita,joten uskon pärjääväni kitkoilla hyvin. Kysymykseni koskee renkaan leveyttä. Kannattaisko rekisteriotteen mukainen leveämpi vai kapeampi rengas? Eikös pitoa saada enemmän leveämmällä renkaalla? Ajelen pääsääntöisesti valtaväyliä ja kaupungissa.

Tapio Ketonen:

Leveä rengas ei anna talvikelillä parempaa pitoa, päinvastoin. Tilanne on liukkaalla aivan erilainen kuin kesäkelillä. Kesärenkaan pitää reagoida terävästi ja välittää ohjausliikkeet mahdollisimman nopeasti tiehen. Talvirenkaan sen sijaan pitää saada kaikki mahdollinen pyörän ja tien välinen kitka käyttöön. Tämä saadaan aikaan sillä, että rengas reagoi ohjausliikkeisiin laiskasti. Kun ohjaava sivuvoima kasvaa rauhallisesti, rengas pitää paremmin. Liian nopeasti kasvava sivuvoima saa aikaan, että pidon raja ylittyy huomaamatta. Tämä tekee ajamisen vaikeaksi, kun pito loppuu yllättäen.

Tästä syystä talvirenkaina käytetään yleensä kapeampia  renkaita. Varjopuolena on, että auto ei ohjaudu terävästi, eikä suuntavakauskaan ole aivan yhtä hyvä kuin kesärenkailla. Mutta rengas on aina kompromissi eri ominaisuuksien välillä. Kapeampi rengas on luonnostaan veltompi. Lumessa se myös pitää paremmin.

Nastattoman eli ns. kitkarenkaan mukavuus on myytti, jonka parissa myytinmurtajilla riittäisi hommia. Nastarengas on yhtä mukava ja hiljainen kuin nastoittamatonkin. Nastoitetun renkaan yllätyksetön ja vakaa pito on minun mielestäni juuri oikean sorttista mukavuutta. Nastaton talvirengas sopii parhaimmin maaseudun ja Lapin lumisille teille. Kaupungeissa ja Etelä-Suomen pääteillä on mukavampaa ja turvallisempaa ajaa nastoitetuilla renkailla.

 

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.