Kysymys:

Syksyllä vaihdoin autooni ohjeen mukaisesti 92 Celsius-asteen termostaatin lämmityslaitteen tehon vuoksi. On järkevää vaihtaa se kesäksi 87 Celsius-asteen termostaattiin ,  jos auton jäähdytysjärjestelmä on hyvässä kunnossa ( jäähdyttäjän säleikkö puhdas y.m. )  ja ajaa rauhallisesti ja käyttää kesällä 15 W - 40  moottoriöljyä.  Nyt keväällä moottorin lämpö pysyy hyvin lämpömittarin normaalialueen keskellä maantieajossa, mutta kaupunkiajossa jäähdyttäjän sähköpuhallin saattaa joskus käynnistyä ?

Tapio Ketonen:

Arvelisin, että auton jäähdytysjärjestelmä pystyy pitämään jäähdytysnesteen lämpötilan turvallisissa lukemissa Suomen olosuhteissa tuolla 92 asteen termostaatilla. Periaatteessa suurikokoisen matkailuperävaunun vauhdikas hinaaminen voisi olla niin rasittavaa, että ylikuumeneminen olisi mahdollista.

Meillä ajetaan hitaasti eli korkeintaan 120 km/h, eikä meillä ole pitkiä nousuja kuten vuoristoisissa maissa. Lämpötila on yleensä kesälläkin varsin maltillisissa lukemissa. Lämpöä siis syntyy vähän, ja jäähdyttimessä on todennäköisesti riittävästi jäähdytyskapasiteettia. Ja lämpömittaristahan sen  näkee, kuumeneeko moottori liikaa.

On aivan normaalia,että jäähdytystuuletin käynnistyy, jos auto käy paikallaan. Pienikin liike kuitenkin riittää tuottamaan sen verran ilmavirtausta, että auton liikkuessa tuuletin ei enää käy.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.