Kysymys:

Koskien Jorma Viitasen juttua Geneven Autonäyttelyn Tata Nanosta

Mielestäni kyseisessa jutussa olisi ollut hyvä suhteuttaa kyseisen auton mielestäni korkeaa kulutusta ja päästöjä nykyaikaisen auton vastaaviin.

Toyota Aygon (suhteessa) huomattavasti suurempi 1-litrainen moottori tuottaa 50 kW:n tehon, mutta liikuttaessaan painavampaa 875 kg:n autoa päästelee vain 109 g/km.

Tapio Ketonen:

Aygon ja Nanon lähtökohdat ovat aivan erilaiset. Tata Nanon kehtystyössä on tavoitteena ollut mahdollisimman halpa hinta. Tatan ilmoittamaa 100 lakhin hintaa (=100 000 rupiaa, n. 1600 euroa) pidettiin mahdottomana. mutta tähän on kuitenkin päästy. On selvää, että tällöin ei voida käyttää uusinta tekniikkaa, joka yleensä on myös kallista.

Tata Nano on tehty aivan eri maailmaan. Euroopassa sen tarjoama mukavuus, turvallisuudesta puhumattakaan, ei riitä. Kehitysmaassa on tarve saada peruskuljetustarpeet täyttävä auto mahdollisimman halvalla, muut asiat tulevat tärkeysjärjestyksessä paljon tämän jälkeen. Voisi myös kuvitella, että auton kestävyys ei ole sillä tasolla, johon olemme tottuneet.

Nano on silti tärkeä automalli, sillä se tuo varmasti ajatuksia kaikille valmistajille siitä, että hintoja voidaan tinkiä alaspäin kehittämällä valmistusmenetelmiä. Esimerkiksi Nanon moottorinohjausjärjestelmä on kehitetty aivan alusta, koska olemassaolevien järjestelmien käyttäminen olisi johtanut kalliimpaan lopputulokseen.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.