Kysymys:

Ketoselta kysytään aina silloin tällöin moottorin täydestä kuormasta sammuttamisesta, kuten kysymyksessä "Start/stop moottorin turbo". Voisitko hieman selventää lukijoille moottorin kuormitusta: jos tavallisen henkilöauton huippunopeus on 200 km/h, massa 1500 kg ja moottoriteho on 100 kW, kuinka paljon moottoria kuormitetaan Suomessa eri tilanteissa (erilaiset kiihdytykset, tasainen nopeus jne.) kilowateissa ja prosenteissa?

Tapio Ketonen:

Suomessa ei henkilöauton täyttä moottoritehoa päästä käyttämään kuin lyhytaikaisesti. Käytännössä ainoa tapa pitkäaikaiseen täyden tehon käyttöön on ajaminen huippunopeudella. Vasta silloin kuormitus on riittävän suuri. Lyhytaikaisesti täyttä tehoa päästään käyttämään kiihdytyksen aikana. Silloinkin täyttä tehoa päästään käyttämään vain sen aikaa, kun moottorin käyntinopeus on suurimman tehon kierrosten tienoilla.Alemmilla kierroksilla tehoa tulee vähemmän.

Pelkkään auton kuljettamiseen ei tarvita paljon tehoa. Esimerkiksi vuoden 1970 Citroen 2CV4 eli rätti-Sitikka kulkee 435-kuutioisen ja 23 hv eli 17 kW tehoisen kaksisylinterisen moottorinsa voimin 100 km/h, vaikka auton kori on kookas ja ilmanvastus suuri. Tästä voidaan arvioida, että tasaisella tiellä tasanopeutta kulkeva nykyaikainen auto käyttää satasen nopeudessa enintään 20 % käytettävissä olevasta tehostaan.

Nykyautoissa tehoa on siis reservissä odottamassa mahdollista tarvetta todella paljon. Tavallisen liikenteen tahdissa pärjäilee oikein hyvin jollakin 50-60 hv (37-44 kW) tehoisella autolla. Ainoastaan ohitustilanteissa suurempi teho on tarpeen. Sopivalla ennakoinnilla ja vauhdinotolla sekä ennen kaikkea pienten vaihteiden ja suurten kierrosten käytöllä niissäkin tulee toimeen nykyautoja pienemmillä tehoilla. Käytännön liikenteessä tulee vastaan vähän tilanteita, joissa pääsee hyödyntämään auton kykyä kiihtyä nollasta sataan seitsemässä sekunnissa.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.