Kysymys:

Jaa, ton kuuntelin ton sun juttus tosta lastutuksesta ni eikös se mene näin että tehot saa nousta 20% tehokkaimmasta koneesta.

Tapio Ketonen:

Liikenneministeriön päätös auton rakenteen mmuuttamisesta, annettu 28.10.1998 määrää, että auton rakennetta muutettaessa eli esimerkiksi moottoria vaihdettaessa moottorin teho saa nousta enintään 20 % korkeammaksi kuin automallin tehokkaimman version teho.

Moottorin iskutilavuus saa olla enintään 25 % suurempi kuin automallin suurimman moottorin iskutilavuus. Moottorin massa saa olla enintään 20 % suurempi kuin automallin painavimman vakiomoottorin massa. Jos moottorin massa on yli 10 % suurempi, etuakselille kohdistuva lisäpaino tulee kompensoida joko siirtämällä laitteita taakse tai keventämällä koria.

Lastuviritys rinnastetaan moottorin vaihtoon, mikäli auto on varustettu ahtimella. Vapaasti hengittävää moottoria saa aivan rauhassa lastuvirittää, kunhan päästöt eivät lisäänny. Moottoria vaihdettaessa pitää pystyä osoittamaan, että auto täyttää muutoksen jälkeenkin käyttöönottoajan päästövaatimukset. Tähän tarvitaan kirjallisia todistuksia, pakoputken päästä tehdyt mittaukset eivät riitä.

Lastuviritetyn turboauton muutossarjasta pitää olla tutkimuslaitoksen antama todistus, että päästövaatimukset tulevat täytetyiksi. Muuten muutosta ei saa hyväksytyksi katsastuksessa. Tältä osin käytäntö on liiankin tiukka siihen nähden, että normaalissa vuosikatsastuksessa ei ole mahdollista tarkastaa, onko autoon tehty tällainen lastuviritys. Niinpä käytännössä useimmat Suomessa tehdyt lastuviritykset on jätetty muutoskatsastamatta.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.