Kysymys:

Moro! Minun VW PASSAT 1,9 TDI AUT (81kw/110hp. -97 tuntuu hieman laiskalle 320 000 km jälkeen.. Mietityttää tuohon malliin käytetty automaattilaatikko (oma huollettu), että kuinkahan se mahtaa noin yleensä tykätä 35-45hp:n noususta? Ajotapani on suht' rauhallinen..? Mitä mieltä sinä olet "RVS technology:n moottoriöljyn sekaan lisättävistä "suojaus- ja kunnostusyhdisteistä?" Kalliita ovat.Laittaisitko itse autosi moottoriin ko. tuotteita? Tiedätkö suuren yleisön/automaailman mielipiteistä?

Tapio Ketonen:

Tehon lisäämisessä on aina riskinsä. Perinteinen automaattivaihteisto kuitenkin suojaa voimansiirtoa pahimmalta, koska kiihdytysvaiheessa voima siirtyy momentinmuuntimen kautta, ja se estää terävimpien momenttihuippujen pääsyn hammaspyörille saakka. Tavallisessa henkilöautossa suurempaa tehoa pystyy käytännössä käyttämään vain kiihdytysten aikana, tasaiseen menoon ei monta kilowattia tarvita.

Veikkaisin siis, että tehon lisääminen - miten sen sitten ikinä käytännössä toteutatkin, konetta vaihtamalla? - ei mainittavasti lisää vaihteiston vaurioriskiä entisestään. Se on muutenkin suuri noilla kilometreillä. Toivottavasti olet vaihtanut laatikon öljyt riittävän usein, siitä on apua käyttöiän lisäämisessä.

Mielipiteeni kaikista jälkikäteen lisättävistä öljyn lisäaineista, ei pelkästään tuosta venäläisestä tuotteesta, on aivan samanlainen. En laita niitä omiin autoihini. Perusteluni on seuraava:

Jos itse keksisin erinomaisen aineen, joka lisäämällä sitä muutama tippa öljyn joukkoon pudottaa kulutusta, lisää kestoikää, vähentää päästoja ja jopa vielä parantaa liikenneturvallisuutta, niin en kyllä missään tapauksessa ryhtyisi kaupittelemaan sitä kaiken maailman puotien tai netti- ja torikauppojen kautta. Sehän olisi aivan järjetöntä.

Ei, minä menisin jonkun ISON öljy-yhtiön puheille ja myisin keksintöni tälle yhtiölle yksinoikeudella. Minä saisin rahaa niin paljon, että voisin keskittyä vertailemaan palmupuiden kasvamista ja muita ympäristötekijöitä erilaisilla eteläisillä saarilla. Yhtiö taas saisi kilpailijoihinsa nähden lyömättömän kilpailuedun.

Jos jostakin lisättävästä tuotteesta on todellakin selvää etua, kyllä se lisätään öljyyn jo valmistusvaiheessa. Voiteluainekemia on aika vaikea alue, sitä on öljy-yhtiöissä tutkimassa suuri määrä korkean tason ammattilaisia.

Erikoistarkoituksiin toki voidaan käyttää erikseen lisättäviä lisäaineita, mutta tämäkin edellyttää tarkkaa tutkimustyötä. Tavalliseen jokapiväiseen autokäyttöön myytävistä lisäaineista hyötyy lähinnä myyjä.

Näitä aineita tai vastaavia lisävarusteita kuten polttonesteputkeen laitettavia magneetteja markkinoidaan joidenkin saavuttamilla suurilla kulutusvähennyksillä. Kulutus on saattanutkin vähetä, mutta ei ko. tuotteen takia. Jos kuljettajaa pyydetään tarkkailemaan kulutusta, hän käytännössä jokseenkin aina muuttaa samalla myös ajotapaansa. Pienillä muutoksilla ajotavassa saavutetaan helposti jopa kymmenien prosenttien kulutussäästö, ainakin jos ajotapa on ollut tuhlaava.

Kommentit

Kommentoi kysymystä

Sinun tulee kirjautua palveluun voidaksesi kommentoida.